Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommuner kan slå ihop ärendehantering

Annons

Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har påbörjat ett omfattande arbete som handlar om att digitalisera och modernisera kommunernas ärendehantering.

– Under våren har vi arbetat med en förstudie som ska hanteras av respektive kommunstyrelse under tidig höst. Vi hoppas på ett fortsatt godkännande för projektet som då innebär att ett nytt system kan införas under slutet av 2013 och under 2014, säger Tove Färje, kanslichef i Mora kommun.

Syftet med ett nytt system är att kunna ge bättre service till medborgarna och förbättra samarbetet mellan kommunerna.

– Det ska bli enklare för medborgarna att följa sina ärendens gång. Insynen och öppenheten i kommunens arbete är också en del av målet, berättar Tove Färje.

I dag finns stora skillnader i hur kommunerna arbetar med att hantera ärenden. Många förvaltningar har egna rutiner och det ”papperslösa samhället” har inte letat sig in i de kommunala kontoren än.

– I dagsläget ägnar flera medarbetare mycket tid åt att söka information och handlingar. Ett nytt system kommer att frigöra tid till verksamheterna.

Selma Wolofsky
selma.wolofsky@dt.se