Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konsekvenser om byskolorna stängs

Mellan 4 och 5 miljoner kronor.
Det är vad Leksands kommun ekonomiskt skulle tjäna på att lägga ner byskolorna i Ullvi, Gärde och Djura.

Annons

Det visar en utredning som gjorts på politikernas begäran.
Varje gång skolans ekonomi kommer på tal i Leksand dyker frågan om byskolornas vara eller inte vara upp med mycket tyckande och få fakta.

I september i år fick därför bildningsförvaltningen i uppdrag av politikerna att ta reda på vilka konsekvenserna verkligen blir om man lägger ner skolorna i Djura, Gärde och Ullvi.
Nu är utredningen klar och vad man tittat på är konsekvenserna för lärare, pedagogik, lokaler, transporter, städ/vaktmästeri, kost/matsal, specifika skolämnen som hemkunskap, tredjespråk, slöjd och idrott.
Och inte minst den ekonomiska aspekten.

Den visar att man visserligen skulle tjäna miljoner på att lägga ner de tre byskolorna – men det rör sig inte om några stora summor.
4,5 miljoner blir besparingen om man lägger ner skolorna och 5,2 miljoner om lokalerna säljs.
I ett scenario där skolorna läggs ner – vilket tidigast skulle ske läsåret 2015/16 – så flyttas eleverna i Gärde till Insjön och Djura och Ullvi till Sammilsdal.

Enligt utredarna är detta ”den bästa och effektivaste lösningen” när det gäller själva fördelningen av elever på kvarvarande skolor.
Däremot harmonierar inte en nedläggning med den framtidsvision som kommunen antagit där Leksand ska öka sitt invånarantal så vi år 2025 är 18 000.
Om byskolorna läggs ner så blir kommunens två F-9 skolor maximalt utnyttjade och endast några få elevplatser finns kvar redan innan någon valt att flytta hit.

Samtidigt pekar utredningen också på de fördelar som eleverna får på större skolor: fler behöriga lärare, större måluppfyllelse, likvärdig utbildning, mer stöd av resurspersonal och ett större socialnätverk.
Men som alltid har medaljen en baksida. Många elever skulle efter eventuella nedläggningar få längre resor och längre skoldagar. Större grupper och större skolor ökar också risken för kränkningar.

När det gäller lärarna så måste det skapas utrymmen till arbetsplatser – för att bara nämna något.
Utredningen ska nu lämnas över till politikerna så det har fakta när de fortsätter diskussionen om byskolornas vara eller inte vara.

Annki Hällberg/DT