Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Konsumentrådgivaren hjälpte mig ur knipan"

Annons


Lars-Inge Dalquist kom hem ifrån en 60 mil lång resa i bil. Då blev han uppringd av Lyckospelet.
- Hon sa att jag var utvald och lovade att jag skulle vinna, berättar Lars-Inge Dalqvist.

Enligt Borlänges konsumentrådgivare Inger Rosendahl har hon fått flera samtal om människor som känt sig lurade den senaste veckan.
En av dem är Lars-Inge Dalquist.
- Jag var så trött efter resan och hon var en snackmästare som jag inte blev av med. Dessutom sa hon att det gällde obligationer och att det var staten som låg bakom. Så jag kunde ju inte bara lägga på, säger Lars-Inge.
Lars-Inge frågade om och om igen om det inte var så att han skulle få betala. Under samtalets gång kröp det fram att det var en månadskostnad.
- Hon trökade ut mig och var stundtals trevlig. Min fru stod bredvid och undrade om jag aldrig skulle lägga på. Men jag visste ju inte om det var seriöst.

Faktura

Efter ett par dagar fick han en faktura från företaget First Prize som ligger bakom Lyckospelet.
Han blev nervös att de spelat in hans samtal och tog med sig allt material till konsumentvägledaren.
- Jag tog hjälp av Inger Rosendahl som hjälpte mig bestrida fakturan samma dag.
- Nu kom jag ur det här och nu var det sista gången jag var tillmötesgående i telefonen. Hädanefter säger jag NEJ och lägger på direkt, säger Lars-Inge Dalquist.
Om man får en faktura där man vet med sig att man inte beställt gäller det att bestrida.
- Då är det viktigt att uppge personuppgifter och dessutom datera brevet. Allra säkrast är att skicka i rekommenderat brev, säger Inger Rosendahl.

Flera sätt

Inger Rosendahl berättar att just Lyckospelet verkar rika in sig på äldre.
- Men sedan är det ett tandblekningsmedel samt omega 3-tabeletter som de försöker få unga att acceptera. Det är mer som ett gratiserbjudande, men läser man inte det finstilta så ser man inte att man måste säga upp "erbjudandet" som egentligen är en prenumeration. Det finns egentligen inget som är gratis, säger hon.
- I detta fall måste de ångra sig inom 14 dagar, berättar Inger Rosendahl.
Ångrar inte man det inte är man fast i en prenumeration.

BENGT PETTERSSON
023-475 00
bengt.pettersson@daladem.se