Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Köpekontraktet med Jernhusen avgörs i fullmäktige

Annons


Nils Persson, S-kommunalråd, vill se ett avslut på affären med Jernhusen.
– Vi lyfter ärendet i fullmäktige så får vi se, säger han. Jag vill att kontraktet undertecknas. Motståndet får föras på annat håll.
Samtidigt har Train Alliance sedan någon månad diskussioner med kommunen om markköp i Rågåker.

Jernhusens köp av mark i Rågåker för en tågdepå tycktes klar redan i november. Köpekontraktet var utskrivet för att undertecknas. Det som saknades var klubbslaget i fullmäktige. En affär på 11 miljoner och Jernhusen försäkrade i en första etapp, med byggstart senast 2012, bygga en underhållsdepå med basutbud på cirka 3000 kvm.
I det läget erbjöd konkurrenten tyska Train Alliance 14 miljoner för marken.
Nu uppstod en diskussion med många turer om marknadspriset för marken. Försäljning av kommunal mark och byggnader till enskilda skall göras på marknadsmässiga villkor.
– Överenskommelsen med Jernhusen var marknadsmässig, säger Nils Persson. Train Alliance bud i efterhand förändrar inget i sak. Det är inte ett anbudsförande.
I diskussionen med Jernhusen fanns försäkringar om att dra igång bygget med kort varsel.
– Det finns ingen anledning att sälja marken om den inte exploateras, säger Nils Persson. Löftena från Train Alliance var mer svävande.
I tre fullmäktigemöten på raden försenades affären. De som inte ville se en affär hade ett starkt argument i att 14 miljoner kronor är mer än 11 miljoner kronor.
Nu gör Nils Persson ett försök att sätta punkt.
– Köpekontraktet med Jernhusen läggs fram i fullmäktige på torsdag för beslut. De som vill får föra missnöjet på annat håll. Affären kan i så fall prövas i en oberoende instans.
Ledamöterna i näringsliv- och plan har gjort studiebesök i en av Train Alliance anläggningar.
– Det framgick att anläggning inte klarar att ta emot SSAB:s nya lok för ämnestransporter till verket. Det klarar Jernhusens tågdepå.
Train Alliances bud på 14 miljoner kronor för marken ligger kvar enligt företagets etableringschef Lars Blixt . Samtidigt förhandlar företaget om att förvärva 5 ha mark i Rågåker söder om stickspåret.
– Det är diskussioner som förs i en positiv anda med kommunen, säger han.
Train Alliance har kontrakt med operatörerna Green Cargo och Euromaint och ytterligare två kunder.
– Redan i år kan spaden sättas i jorden för en underhållshall för lok och vagnar. Finansiering är säkrad. Borlänge är en knutpunkt och spårbunden trafik kommer att öka. Vi bedömer att det finns utrymme för två tågdepåer.

HANS DAHLQVIST