Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kopparstaden kräver 83-åring på 67 000

Annons




I vintras lämnade 83-åringen sin lägenhet i Falun och flyttade till Borlänge. Besiktningen var klar och godkänd. Trodde han, innan han fick den chockartade räkningen.
– Jag kommer aldrig att kunna betala. Så mycket pengar har jag inte, säger 83-åringen till DD.
Hyresgästen är blyg och tillbakadragen. Jag är inte den som vill bråka eller ställa krav, säger han. En brorson har ordnat med det mesta runt flytten och haft alla kontakter med Kopparstaden.
– Det stämmer, säger 83-åringen brorson.
– Jag har ringt massor med samtal och haft en bra relation med Kopparstaden. Slutstädningen betalade jag och jag trodde att allt var frid och fröjd. Kopparstaden sa inget annat.

83-åringen brorson är blev minst sagt förvånad när räkningen dök upp i juni månad.
– Jag fattar inte. Min farbror hade bott över 30 år i lägenheten och aldrig slarvat med hyran. Städningen har varit lite si och så. Det vet jag. Men att det skulle behövas en så dyr sanering sa Kopparstaden aldrig ett knyst om.
– Lägenheten har aldrig rustats under de år min farbror bott där. Jag tycker det här ett fult försök att lura en gammal människa. Vi tänker bestrida fakturan, säger 83-åringens brorson.
Annika Stålberg är förvaltningschef på Kopparstaden. Hon menar att det är skillnad på normalt och onormalt slitage.
– Normalt behöver inte hyresgästen stå för vanliga reparationer eller renoveringar.
– Vi får ha en fortsatt dialog med hyresgästen, säger Annika Stålberg.

Annika Stålberg är inte insatt i fallet med 83-åringen. Kopparstaden kan inte gå in och kontrollera lägenheter eller lägenhetsinnehavare om det inte finns klagomål från grannar. Däremot kan företaget uppmärksamma och påtala problem i lägenheter i samband med ventilationsarbete eller andra allmänna reparationer.
– I det här fallet vet jag för lite för att kunna säga något mer, säger Annika Stålberg.
Bernt Eriksson på Kopparstaden har varit handläggare i ärendet.
– Det var inte vackert när vi kom dit. Så mycket kan jag säga.
– Hela lägenheten har målats om och alla golv bytts ut. Det har vi inte tagit betalt för, säger Bernt Eriksson.

Bernt Eriksson menar att det handlar om rättvisa mellan hyresgästerna:
– Vi har ibland fall där lägenheter måste saneras. I ett fall fick en hyresgäst en räkning på över 250 000 kronor. Ett 20-tal katter hade förstört lägenheten helt och hållet.
– Sådana här kostnader kan vi inte sprida ut på våra övriga hyresgäster. Det vore orättvist, säger Bernt Eriksson.

Mats Rönnblad
mats.ronnblad@daladem.se