Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Körning bokad fel dag

82-åriga Maja Martinsson hade klätt sig varmt och laddat kameran för att kunna ta bilder på både landshövdingen och kommunalrådet. Nu satt hon i sin rullstol och väntade på att den beställda färdtjänstbilen skulle komma.
Men hon fick vänta förgäves.

Annons

Det var i söndags som Maja Martinsson bespetsat sig på att vara med på invigningen av det nyinrättade naturreservatet vid Nittkvarn, nästan tre mil från Fredriksberg.
Hon hade beställt färdtjänst i god tid och trodde allt var i sin ordning.

Enligt Martin Andersson, marknadschef på företaget Samres, som driver den beställningscentral i Ludvika där bland annat färdtjänstresor bokas, skedde ett misstag:
– Den operatör som tog emot beställningen från den aktuella kunden råkade skriva in den på den 23/9 istället för på den 22/9. Vi beklagar verkligen och tycker förstås att det är hemskt tråkigt, säger Andersson.
När misstaget upptäcktes var det för sent. Invigningen var i full gång och det är ju en bit mellan Fredriksberg och Nittkvarn.
– Och det är inte direkt gott om färdtjänstfordon i Fredriksberg, konstaterar Martin Andersson något ironiskt.
När tidningen pratar med Maja Martinsson låter hon fortfarande nedstämd:
– Jag är besviken. Jag hade sett fram emot att få komma på invigningen. Nu blev det ingenting. På beställningscentralen sa dom att det blivit fel och ville skicka en bil senare men då var det ingen idé.

Hon bor i en av de lägenheter som ställts i ordning i Säfsgården och satt påklädd utanför huset och inväntade den skjuts hon hade beställt.
– Jag har använt färdtjänst tidigare och det har fungerat bra, uppger Maja Martinsson.

Samres marknadschef, Martin Andersson, säger att beställningsoperatörerna i sina har instruktioner att repetera datum och tid för kunden när man tar emot en beställning för att eliminera misstag av det slag som nu skedde i fallet Maja Martinsson.
– Vår central i Ludvika tar emot uppskattningsvis mellan 3 000 och 4 000 beställningar varje dag från kunder i Dalarna och det är klart att det kan bli fel ibland. Men min uppfattning är att det är väldigt sällsynt. Vi får ibland in klagomål från kunderna om bemötande och hur körningarna varit och dom synpunkterna vidarebefordrar vi alltid till de företag som utför uppdragen, uppger Martin Andersson.

Torbjörn Svensson/DT