Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kostnad för Ludvika kommun oavsett

Annons

En nysatsning på Ria-verksamheten lanserades i vintras som en tänkbar lösning för att motverka fyllan och stöket vid bussterminal­en i Ludvika. Ökat öppethållande vid lokalerna på Fredsgatan sågs som en möjlighet att åtminstone dämpa problemen.

Ria-styrelsens dåvarande ordförande, Gunnar Andersson, deklarerade i början av mars att om kommunen skjuter till 500 000 kronor kan en föreståndare anställas på heltid. Därmed skulle också Riahusets dörr hållas öppen varje dag, i stället för ett par dagar i veckan.

Men när social- och utbildningsnämnden i våras fördelade de 900 000 kronor som fanns tillgängliga i föreningsbidragspotten stannade beloppet vid samma som 2012, 290 000.
– Inom vår budget var det helt enkelt inte möjligt att skjuta till mer, påpekar förvaltningschefen Anna-Lena Andersson med hänvisning till det mycket besvärande underskott som hennes nämnd dras med.

Hon tillägger att Ria ändå tilldelats den klart största andelen av bidragspotten. Ifo-chefen Camilla Hofström hoppades för sin del in i det sista att Ria skulle få sina pengar och därmed bli problemdämparen i ett sammanhang som berör hela den kommunala förvaltningen – och Dalatrafik.
– Ett problem var att Ria-styrelsen i våras inte tagit fram något koncept. Men nu är det ju en annan styrelse som tänker i lite nya banor, säger hon.

Upprinnelsen var i slutet av förra året när fyllan och stöket eskalerade och drabbade bussresande skolungdomar. Detta fick Dalatrafik att agera snabbt och resolut. Nolltolerans mot fylla och alkohol infördes i terminalen strax efter nyåret, och stökgänget motades ut i vinterkylan.

Dalatrafik följde upp detta med ansökan till länsstyrelsen gällande kamera-övervakning. Oddsen var inte de bästa med tanke på tidigare ansökningar som avslagits med hänvisning till resenärernas integritet. Men strax före midsommar kom så det smått historiska beslutet. Kameraövervakningen var beviljad. Dalatrafiks trafikchef Bengt Benjaminsson var belåten över att tillståndet äntligen var i hamn.

Men någon investering i dyrbar utrustning var inte aktuell över sommaren. Dessutom efterlyste Bengt Benjaminsson fortfarande ett besked om vilka alternativa åtgärder Ludvika kommun tänker vidta. Därmed förefaller kommunens beslutsfattare i praktiken befinna sig i ett vägskäl, där kostnader uppstår oavsett hur klubban faller.

Det vill säga att, om kommunen inte bidrar med mer slantar till Ria eller presterar andra åtgärder som motverkar stöket i bussterminalen – som med all sannolikhet lär återuppstå i samband med vinterrusket – kan kameraövervakningen bli aktuell. Det medför i sin tur att Ludvika i rollen som en av Dalatrafiks ägarkommuner ändå tvingas skjuta till pengar.

Harri Sternljung/DT