Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Ekström och Loeb – två av bilsportens giganter

Annons

När Mattias Ekström vann andra raka tävlingen i rallycross-VM var det en tungt meriterad prispall. Ekström vann före Sebastien Loeb och trea var Petter Solberg.

Att Loeb, med sina nio VM-titlar, är världens bästa rallyförare genom tiderna är ingen kontroversiell åsikt. 2014 bytte han sportgren och körde två säsonger i banracing i VM-serien WTCC, med två tredjeplatser totalt som resultat.

Och nu, i sitt första år i rallycross-VM, kliver han upp på pallplats redan i tredje deltävlingen. Loeb är tveklöst en av de största multitalangerna inom bilsport som världen skådat. I modern tid tycker jag att det är han och Mattias Ekström som slåss om den kungakronan.

Ekström har ännu ingen VM-titel. Men eftersom banracing och DTM är hans huvudsysselsättning sedan 2001 och DTM är ingen VM-serie, har det varit praktiskt omöjligt (fram till nu i och med tävlandet i rallycross-VM). Men DTM är en kvalitetsmässigt klart bättre serie än WTCC. Serien har bättre förare, tre hårdsatsande biljättar och inte minst ett mycket mer rättvist reglemente som gör det enklare att bedöma vem som är bäst. DTM är tveklöst en av de bästa standardvagnsserierna i världen, kanske den allra bästa.

Ekström har två titlar i DTM (2004 och 2007) och trots hans veteranstatus är han alltid en av huvudaspiranterna till att vinna totalt.

Han har också gjort några inhopp i Nascar och var på väg mot en topplacering i sin debut när han blev påkörd av en konkurrent. Han har gjort ett inhopp i långloppet Bathurst 1000 i Australien och var på väg mot en pallplats men problem med däcken tvingade honom och kollegan Andy Priaulx till extra depåstopp som tillintetgjorde chanserna på en topplacering.

Ekström har dessutom kört en handfull rallytävlingar med stor framgång. Två totalsegrar i grupp N i svenska VM-rallyt och tre starter i huvudklassen WRC finns på meritlistan. Och nu leder han alltså VM i rallycross.

Mig veterligen finns det inga andra än just Loeb och Ekström som kan visa upp den här typen av mångsidighet. Att hoppa från en bilsportgren till en annan och direkt göra bra resultat är en förmåga som är förunnad de allra bästa.

Det går alltid att skjuta in sig på detaljer i den här typen av resonemang, till exempel hur hård är egentligen konkurrensen i rallycross-VM när en nybörjare som Loeb kan slå sig in i toppen nästan direkt?

Den frågan kan nog besvaras med att det mer kopplat till Loebs talang än dåligt motstånd. Kvaliteten på toppen i rallycross-VM är av högsta kaliber. Det går inte att ta en pallplats i den konkurrensen utan att vara riktigt, riktigt bra.

Ekström har skaffat sig ett utmärkt läge att ta sin första VM-titel i bilsport. Han har varit den genomgående snabbaste föraren i de tre deltävlingar som körts av rallycross-VM och han har vunnit två av dem. Men, och det är ett stort men, han har inte råd med någon plump i protokollet med tanke på att han missar en deltävling eftersom den krockar med DTM-finalen.