Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika Johan Danielsson: Ordning eller kaos på vägarna?

Krönika: Landsvägstransporter

Annons

Dagens kaosartade situation på svenska och europeiska vägar är oacceptabel. Den som dristar sig att åka runt i industriområdena utanför våra städer eller ta en tur till någon av våra hamnar kommer att se hur människor från andra länder utnyttjas på ett sätt som inte borde vara möjligt 2019.

I Sverige har vi människor som tvingas bo månader i sträck i sina bilar och uträtta sina behov i vägdikena. Många av chaufförerna är inte ens från ett annat EU-land.

Villkoren för chaufförer i länder som Polen har blivit så pass bra att de företag som har de allra värsta affärsuppläggen inte längre kan anställa dem. Förra året utfärdade Polen över 70 000 förartillstånd till chaufförer från länder utanför EU. Detta är inte tanken med den fria rörligheten.

Syftet kan inte vara att enskilda företag och företagare ska kunna göra sig förmögenheter genom att utnyttja anställda med löner och arbetsvillkor långt under de nivåer som gäller i länderna där arbetet utförs.

Den osunda konkurrensen på EU:s inre marknad drabbar de enskilda som utnyttjas, men också svenska chaufförer och åkerier.

Den socialdemokratiska regeringen har gett uppdrag till ett utökat myndighetssamarbete för att bekämpa brottsligheten i arbetslivet. Inspektionerna har ökat kraftigt, från 161 stycken 2017 till 1210 bara fram till augusti i år. Och det behövs.

För några veckor sedan genomförde de svenska myndigheterna en gemensam kontrollinsats i byggsektorn som är en annan utsatt bransch. 100 företag besöktes, fyra av tio fick krav på åtgärder och en fjärdedel fick omedelbara förbud. Det handlade om farlig arbetsmiljö och illegal arbetskraft.

Enligt en representant för skattemyndigheten ”handlar det inte sällan om ren människohandel. Man bor under vedervärdiga förhållanden på byggena, med sängplatser i skrubbar och liknande. Det tillhör vanligheterna numera”.

Situationen är naturligtvis oacceptabel. Och de utökade myndighetskontrollerna är helt nödvändiga för att jaga alla de företag som utsätter sin personal för livsfara, undanhåller skatt och tvättar pengar åt den organiserade brottsligheten.

Men för att kontrollerna ska kunna fungera måste det finnas ett regelverk som går att implementera och kontrollera. I vägtransportsektorn är dagens regelverk ett lapptäcke som gör efterlevnaden mycket svår.

Oseriösa företag har flera olika lagar och regler de kan utnyttja för att konkurrera med löner och arbetsvillkor. Lägg till detta de svårigheter för kontrollåtgärder som sektorns mobila natur medför.

Alla problem kommer inte lösas genom att vi får nya EU-regler och en ny EU-myndighet på plats. Men det skulle skapa bättre förutsättningar för den nödvändiga utökningen av nationella kontrollåtgärder

Nu har vi chansen att göra någonting åt detta och skapa förutsättningar för ordning och reda på våra vägar. Missar vi detta tillfälle kan det ta många år innan vi får en ny möjlighet. Nu har nämligen Europaparlamentet och rådet inlett slutförhandlingarna om all den lagstiftning som reglerar den europeiska vägtransportmarknaden.

För mig som gruppledare för de europeiska socialdemokraterna i Europaparlamentets transportutskott kommer det vara prioriterat att få tydliga regler på plats. De nya reglerna bör innebära att om du ska bedriva stadigvarande inrikestrafik i Sverige så ska du registrera dig och betala skatt i Sverige.

Och under all inrikestrafik ska svenska löner och arbetsvillkor gälla. I oktober invigdes också den nya europeiska arbetsmyndigheten vars syfte är att främja en rättvisare rörlighet inom EU, bland annat genom att underlätta samarbetet mellan medlemsländernas myndigheter och gemensamma inspektioner.

Alla problem kommer inte lösas genom att vi får nya EU-regler och en ny EU-myndighet på plats. Men det skulle skapa bättre förutsättningar för den nödvändiga utökningen av nationella kontrollåtgärder, så att vi kan skapa ordning och reda på våra svenska vägar.

Johan Danielsson

ledare@daladem.se