Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Lars I Eriksson: Elektroniken spökade för Ekström

Annons

Det blev ingen tredje raka seger i Höljes för Mattias Ekström. Elektroniken som styr gaspådraget krånglade under helgen och han kom sist i finalen i Sverige VM-deltävling i rallycross.

Ekström drabbades av elektronikproblemen redan i första kvalomgången och han fick kämpa för att ta sig vidare, vilket han gjorde efterplaceringarna 18, 7, 5 och 2 i de fyra kvalomgångarna. Han blev trea i sin semifinal och sist i finalen, då elektroniken återigen spökade och han tvingades parkera.

Hemmatävlingen blev den hittills tuffaste för VM-ledaren Ekström. Han bommade visserligen finalen i premiären i Portugal i mitten av april men den helgen var han klart snabbast och blev påkörd i semifinalen.

Nu har teamet en månad på sig att hitta felet innan nästa deltävling (Kanada 5 augusti). Ekström hade en gyllene chans att öka avståndet till andraplacerade norrmannen Petter Solberg (han tog sig inte till finalen) men de två huvudfavoriterna plockade återigen lika många poäng på en tävlingshelg.

Det var tredje helgen i rad som det inträffade. Det skiljer alltså fortfarande fem poäng mellan de två huvudfavoriterna till VM-titeln.

Andreas Bakkerud har hittat formen och tog sin andra raka seger. Norrmannen ser ut att vara det största hotet mot Solberg och Ekström. Bakkerud ligger 32 poäng efter Ekström, 30 poäng är det maximala en förare kan köra in under en tävlingshelg.

Rally-VM fick se sin sjätte segrare på sju deltävlingar den här säsongen. Andreas Mikkelsen (Volkswagen) tog säsongens första och karriärens andra VM-seger. Men länge såg det ut att bli en annan segrare iPolen, 28-åriga estländaren Ott Tänak (Ford) ledde rallyt med 20 sekunder inför näst sista sträckan. Men då drabbades han av en punktering och han tappade ledningen.

Tänak lyckades rädda andraplatsen totalt. Trots allt var det hans bästa resultat i karriären så här långt, tidigare hade han lyckats bärga två tredjeplatser i VM.

Regerande världsmästaren Sebastien Ogier blev sexa och leder fortfarande totalt, före Mikkelsen och Hayden Paddon (Hyundai).

För Sveriges del är WRC fortfarande ett mörker. Men i WRC2-klassen såg det riktigt ljust ut ett tag, Pontus Tidemand körde bra och ledde när han fick problem med hjulupphängningen och tappade chansen att vinna.

Men Tidemand visade återigen att han är en av de snabbaste förarna i klassen under WRC och han är förmodligen den svensk som är närmaste en plats bland de stora grabbarna.

I Formel 1 fortsätter såpan mellan Mercedesförarna Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Den här gången var det VM-ledaren Nico Rosberg som ”glömde” vrida på ratten i en kurva på sista varvet i Österrikes GP. Rosberg körde rakt in i Hamilton i ett läge där den senare var klart snabbare. Rosberg skyllde på att bromsarna inte funkade men domarna hade inte samma syn på frågan. Rosberg dömdes som skyldig och fick tidstillägg. Han fick också en knäpp på näsan för att han fullföljde loppet med en skadad bil och spred delar från sin trasiga bil över banan.

Hamilton vann och Rosberg blev fyra och nu skiljer det elva poäng mellan stall-”kamraterna”. Frågan är hur länge spektaklet får fortgå? När Mercedesmotorsportchef Toto Wolff fick frågan vad han ansåg om incidenten var svaret ”Brainless”…