Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Trafikverkets skitsnack!

Krönika: Trafikverkets skitsnack!

Det finns alltid en risk att ett stort och resursrikt företag, en välbeställd kommun eller som i detta fall ett statligt verk med stora miljardanslag tar till maktspråk mot olika intressenter när de tycker annorlunda eller vill ha igenom sina egna prioriteringar.

Nordeas hot om flytt av huvudkontoret från Sverige, de rika stockholmskommunernas kritik mot skatteutjämnings-systemet och nu Trafikverkets nej till två självklara cirkulationsplatser på riksväg 70 i Leksand är alla exempel på den starkes självpåtagna rätt att fatta egenmäktiga beslut. Principen om den starkes rätt tycks vara svårt att utplåna – även i en demokrati.

Trafikverket och dess föregångare Vägverket har en lång historia av att åsidosätta landsbygdens intressen trots att de enligt Riksdagens beslut skall bidra till utvecklingen och den ekonomiska tillväxten i hela landet

Trafikverket och dess föregångare Vägverket har en lång historia av att åsidosätta landsbygdens intressen trots att de enligt Riksdagens beslut skall bidra till utvecklingen och den ekonomiska tillväxten i hela landet (på Trafikverkets karta tycks Sverige sluta strax norr om Mälardalen räknat från Skånes sydspets). Inlandsregionerna har drabbats alldeles särskilt av detta verks ensidiga prioriteringar. I Dalarna är det fortfarande en skandal att Moraproppen inte är löst och inte heller blir det med den aktuella provisoriska insatsen, att riksväg 71 till Sälen har kraftigt undermålig standard och att exempelvis Dalarnas stora turisttrafik året om inte prioriterar upp länets investeringsplaner för vägar och broar. För att inte tala om den på många sträckor direkt farliga Inlandsvägen E45!

Nu har verkets talesperson uttalat sig i dalatidningarna om cirkulationsplatserna i Leksand, som skapades i höstas innan Leksandsbron stängdes av. Verket anser inte att de s.k. rondellerna skall vara kvar eller direkt ersättas av permanenta lösningar även om vi vet att de minskar hastigheter och olyckor. Talespersonen anser inte att utfarterna från Leksand varit tillräckligt olycksdrabbade eller att trafiken till och från Leksand uppnått verkets kritiska nivåer.

Vilket skitsnack! Personen säger vidare: Vi måste värna vår väg och se helheten. Flödet på riksväg 70 bromsas upp för mycket. Riksväg 70 kallas för vår väg och man ser till helheten. Man undrar vems helhet det gäller – Trafikverkets eller Dalarnas? Med rondeller i Leksand sägs det bli en uppbromsning av flödet på vägen.

Jag har aldrig hört att Rättvik med sina fem rondeller på en kort sträcka på riksvägen skadar trafikflödet eller att samtliga kommuners rondeller från Hedemora upp till Rättvik haft ett sakunderlag som vida överstiger de som Leksand kan visa upp. Sanningen i detta ärende är med all sannolikhet att även Vägverkets efterföljare i sina olika planer och budgetar hela tiden gynnar storstäderna i södra Sverige med överdådiga trafikinvesteringar som dessutom brukar bli dubbelt så kostsamma som när besluten fattades. Verket gynnar dessutom områden där rika kommuner kan medfinansiera dyra vägar som bl.a. exemplet Sverigeförhandlingen visar.

Vägverkets efterföljare i sina olika planer och budgetar hela tiden gynnar storstäderna i södra Sverige med överdådiga trafikinvesteringar som dessutom brukar bli dubbelt så kostsamma som när besluten fattades.

De här orimligheterna måste snarast in i Riksdagens arbete och Buchts kommande landsbygdsförslag. Landsbygdsborna tål inte längre självpåtagna överhetsprinciper!