Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kultur smörjer näringslivet

Förra veckan samlades kulturutövare och näringsliv för att prata ihop sig. Frågan var hur använda kreativitet som drivkraft för att öka försäljning. Absolut vodka fick åskådliggöra hur kreativitet kan lyfta en produkt.

Annons

Det var kulturstrateg Susan Bolgar som tog till spriten för att åskådliggöra hur man bygger ett varumärke.

– Innan var det en klar ofärgad dryck bland många andra klara ofärgade drycker, konstaterade Bolgar.
Med hjälp av bara ny designen blev det en dryck som alla ville ha. Det är ett exempel på hur varumärke kan byggas bara med hjälp av lite kreativitet.

Susan Bolgar undrade också hur många av de närvarande från näringslivet har någon anställd för att ägna sig åt omvärldsanalys. Ett slags antenn mot stora världen på vad som är i görningen utanför företaget.
Ett sätt är kanske att ta del av kultur. Konstnärer gör hela tiden sådan omvärldsanalys i sitt arbete. Konsten säger också något om den värld vi lever i är Bolgars tes.

Det finns alltså nått fruktsamt i mötet mellan näringsliv och konstutövarna att erövra var budskapet. Det var skälet att sammanföra de här människorna på Samarkand i Ludvika.
För att vara fullständiga så ska det påpekas att det inte bara var näringsliv och konstnärer som skulle giftas samman i detta ett möte. Också offentlig sektor i olika former var representerat. Främst i form av offentligt anställda med kultur som arbetsuppgift.
Det blev dryga 60-talet intresserade som hörsammat inbjudan till träffen. Samlingssalen på Samarkand blev i det närmaste fullpackad med näringslivsfolk, offentliganställda och konstnärer av olika slag.

Antalet gladde initiativtagaren Frans van Bruggen.
– Kreativitet är ett oumbärligt redskap. Inte bara för oss själva, utan också för det vi ska göra tillsammans, inledde van Bruggen sin del av kvällen.
Hans tog upp 1700-talets Holland och den tidens fokus på tulpaner. När en enda lök kunde betinga ett pris av ett rikt köpmannahus vid den finaste av kanaler i Amsterdam.

Bakom arrangemanget står Samarkand 2015, region Dalarna och van Bruggen. Tanken är att detta möte ska följas av tankeverkstäder eller workshops. Där kreativiteten ska leda vidare.
Kanske ett steg mot nya landsvinnande språng som vodkaflaskan en gång visade vägen mot.


Christer Nyman
christer.nyman@daladem.se