Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny pjäs om Selma, Sophie och Valborg

Annons


2009 är det 100 år sedan Selma Lagerlöf fick Nobelpriset i litteratur. Det uppmärksammas rejält på Dalateatern nästa år med bland annat en nyskriven pjäs om författaren och hennes båda kvinnor Sophie Elkan och Valborg Olander. Selma och hennes kvinnor är skriven av Gunilla Boëthius och Marianne Goldman. Två välmeriterade dramatiker. Dessutom två mycket nära väninnor sedan mer än 30 år tillbaka.

Nyligen besökte pjäsförfattarna Falun och bekantade sig med både Dalateatern och Selmautställningen på Dalarnas Museum. Selma Lagerlöfs liv är tacksamt att skriva dramatik om. Det finns gott om stoff att ösa ur, bland annat alla privata brev. Vi talar om de stora känslornas svall. Kärlek. Erotik. Svartsjuka. Prestige. Vi är med andra ord fjärran från den gamla fina damen med käpp och lång kappa. Ja, det är verkligen dags att plocka ned den smått förljugna och officiella sagotantsbilden för gott.

Gunilla Boëthius och Marianne Goldman vill lyfta fram en människa av kött och blod, lyfta ned henne från piedestalen och berätta en mer komplex bild av denna världsberömda författare. Jodå, Selma var maktlysten och dominant. Hon spelade ut sina rivaler mot varandra, manipulerade och baktalade dem inför den andra. Det krävdes offer för att bli världsberömd och framgångsrik. Pjäsen för även in den dåvarande samhällsandan av nationalromantik. Hur Selma också blev en del av detta. I dessa grumliga tider spirade antisemitismen vilket drabbade Sophie Elkan hårt eftersom hon var judinna.

Det är första gången som Gunilla Boëthius och Marianne Goldman skriver en pjäs tillsammans. Väninnornas djupa vänskap har samtidigt inte hindrat dem från att båka rejält om pjäsen.
-Detta är våra stora grälperiod, tycker Gunilla Boëthius och fortsätter:
-Det har dock varit konstruktiva gräl. Marianne har en förmåga att lösa upp en konflikt genom att hitta nya utvägar. Nu har vi äntligen fått ett barn ihop.

Under arbetet har de själva lekt med tanken att Marianne är Sophie och Gunilla Selma. Marianne är judinna precis som Sophie. Hon har ett annat tilltal i sina texter, vänder och vrider på problemen, skriver med en mer nedåtborrande penna, vill hitta djupet i relationerna. Gunilla – däremot – skriver med kraft och med större målerisk penna. Två olika skrivprocesser som ibland hamnade på kollisionskurs. I början delade man på pjäsen. Första akten var Gunillas ansvar medan andra akten skrevs av Marianne. Efter hand började väninnorna skriva tillsammans. Pjäsen blev så småningom bådas verk, inte enskildheter eller styckevis. Resultatet har blivit en pjäs som även lyfter fram kvinnors relationer och vänskap. Det stora behovet av nära väninnor vid sidan om make, familj och yrkeskarriär. Marianne och Gunilla vill gärna beskriva pjäsen som en hyllning till väninneskapen – alla svårigheter till trots.

Nå, hur var relationen mellan Selma och Sophie?
-Det var ett platoniskt förhållande. Sophie älskade Selma men var inte attraherad av henne fysiskt. Det smärtade Selma svårt. Hon hämnades kanske genom att bedra henne med Valborg, säger Marianne Goldman.
Ja, Selma Lagerlöf var duktig på att spela ut Sophie mot Valborg. Denna rivalitet nådde sin kulmen när Selma skall ta emot Nobelpriset och på den efterföljande Nobelmiddagen. Vem skall få sitta vid hennes sida?

Marianne och Gunilla har funderat mycket på Sophie Elkans öde. Hennes författarskap kom i skuggan av Selmas. Hon blev tidigt änka. Både maken och dottern dog i lungsot. Sophie Elkan gifte aldrig om sig, blev på något underligt sätt aldrig vuxen i sin sexualitet, valde bort den. Samtidigt var Selma och Sophie frigjorda och obundna kvinnor. De var fria att resa världen runt. Att leva som konstnärer. Hur sårande var då inte Selmas sexuella relation med den betydligt mer bastanta och vardagliga lärarinnan Valborg. Det var med henne som Selma kunde leva ut "vilddjuret inom sig" som hon själv lät uttrycka saken.

Triangeldramat Selma och hennes kvinnor får premiär den 21 februari. Anna Sjövall svarar för regin. Mats Persson blir scenograf. I rolllistan återfinns skådespelarna Susanne Hellström, Patrik Pettersson, Åsa Persson och Veronica Dahlström.
Dalateatern sätter upp ytterligare två pjäser med Selma som huvudingrediens. Vårens barnpjäs Dagbok för Selma Ottilia Lovisa är skriven av Emma Broström och handlar om Selma Lagerlöfs barndom. Stoffet är hämtat från Selmas dagböcker. Under hösten presenterar Dalateatern en stor familjeföreställning av hennes roman Liljecronas hem som fått dramatisk dräkt av Charlott Neuhauser.
ULF LUNDÉN

Mer läsning

Annons