Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Läge för Østberg

Så är det äntligen dags för en av årets motorsporthöjdpunkter i Sverige, Rally Sweden.

Annons

Rally VM-har vind i seglen just nu. Fyra tillverkare finns på startlinjen med officiella eller halvofficiella satsningar och det är mer än på många år. Länge var det i princip bara Ford och Citroën som ensamma fajtades om VM-guldet (även om en del andra tillverkare gjort kortsiktiga satsningar). Förra året klev Volkswagen in i WRC och i år har Hyundai tillkommit.

Hyundais premiär i Monte Carlo blev jobbig när båda bilarna bröt. Förhoppningsvis går det bättre i Sverige. Det koreanska bilmärket har ett antal förare som växlar mellan olika rallyn, i Sverige är det finländaren Juha Hänninen och belgaren Thierry Neuville som ska tävla. Men det skulle vara en stor över-raskning om någon av dessa blandar sig i toppstriden.
Nej, den naturliga favoriten till slutsegern är förra årets vinnare, regerande världsmästaren och årets Monte Carlo-vinnare Sebastien Ogier. Men Volkswagen-föraren har en stor nackdel i år. Han startar först och får spåra hela torsdagen och kommer med stor sannolikhet att tappa en hel del tid i inledningen.
Min personliga favorit, Ogiers stallkamrat Jari-Matti Latvala, startar tvåa på torsdag och har ett bättre läge än Ogier. Men jag tror att vinnaren blir en helt annan.

Norrmannen Mads Østberg har ett riktigt bra läge att ta sin första seger i Sverige. Han kör i år en Citroën och han är fjärde bil ut och han trivs utmärkt i Sverige. Att hans kartläsare är svensk (Jonas Andersson) gör ju att det finns blågula intressen att följa den bilen extra noga.
Den enda svenska föraren i WRC-klassen är värmlänningen Pontus Tidemand som kör en Ford. Tidemand är en stor talang och har goda möjligheter att bli topp tio.

Lars Ingvar Eriksson