Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Läget i dalateamen inför andra halvlek

Fyra tävlingshelger har körts av årets STCC och fyra återstår. Till helgen är det Östersund som är värd för den femte deltävlingen och DD-sporten har tagit pulsen på dalateamen inför starten på höstsäsongen.

Annons

Efter en utspridd vårsäsong med långa uppehåll mellan tävlingarna ökar STCC takten och tävlar nu varannan helg fram till finalen på Mantorp i mitten av september.
Så här långt har Borlänge MK:s Daniel Haglöf och hans PWR-team varit vassast av daladeltagarna. Haglöf ligger sjua totalt och är bästa förare som inte kör en Volvo eller BMW. Saab-föraren Haglöf är också en av tre förare som tagit poäng i varje race. Senast tog han dessutom en pallplats genom att bli trea i Falkenberg, den enda föraren utanför Volvo- och BMW-teamen som tagit en pokal i årets serie.
– Jag är stolt över att ha plockat poäng varje tävling och över pallplatsen. Hela teamet har gjort en stabilare och bättre insats jämfört med förra året, säger han.
Enda riktiga bottennappet var premiären i Knutstorp.
– Efter det gjorde vi en del förändringar i teamet och sedan dess har formkurvan pekat uppåt. I Göteborg hade vi fart för att vinna och det var första gången jag hade den känslan i den här bilen. Att vi sedan hade lite oflyt med vädret och däckval är som det är, säger han.

Enbilsteamet PWR har varit starkast bakom de två stora teamen och för framtida satsningar är framgångarna en stor hjälp.
– Vårt mål är att utvidga teamet och det är viktigt att visa framtida partners att vi kan slå Volvo och BMW. Med tanke på våra resurser har vi gjort en jäkligt bra säsong så här långt med stabila resultat, säger han och han hoppas på ännu mer under hösten.
– Förra säsongen (i dåvarande TTA) steg formkurvan i slutet av säsongen. Förhoppningsvis har vi samma trend i år, säger Haglöf.
Tomas Engström (Säter och SMK Hedemora) var sen igång med sin satsning och han var förberedd på en jobbig inledning av säsongen. Och så har det också blivit. En för teamet ny biltyp och en del tekniska problem har gjort att Engström bra lyckas skrapa ihop tre poäng så här långt i sin Honda.
– Vi visste att det skulle bli otroligt svårt att komma in när de andra har ett års erfarenhet av bilen, säger han men han tycker ändå att det finns en del positiva tendenser att bygga vidare på.
– På de banor som de andra teamen inte haft fördelen av tester från förra året har vi hängt med bra på varvtiderna.

Därför har han vissa förhoppningar inför helgens tävling i Östersund.
– Där har ingen kört med de här bilarna. Östersund och Karlskoga är nog våra bästa chanser till topplaceringar i år.
Lägg till att Engström är en av få i startfältet som körde på banan även förra året (han vann dessutom båda heaten).
– För att jag ska vara riktigt nöjd när säsongen summeras ska jag ha tagit minst en pallplats. En hög målsättning med tanke på motståndet men får vi allt att fungera så finns chansen, säger Tomas Engström.
Det tredje dalateamet, Brovallen Design, är det tredje största teamet i serien med två bilar (Volvo har fem och BMW tre). Teamchefen Tobias Johansson har dock inte fått se någon av sina Citroën-bilar i den absoluta toppen, än så länge. Jocke Mangs femteplats i Falkenberg är det bästa resultatet så här långt.
– Jag är nöjd över att vi har haft bra varvtider under helgernas olika pass men sammantaget har det varit mycket stolpe ut. Ta senast i Falkenberg till exempel där Jocke var riktigt snabb men han fick ingen tid i kvalet eftersom han körde av när en annan bil läckte vatten. På Solvalla var han också snabb men då fick han inte köra om det på grund av ett materialfel som vi inte kunde påverka, säger han.
Johansson hoppas och tror att det ska vända och att teamet ska få sin efterlängtade pallplats, kanske redan till helgen.
– Jocke kan absolut konkurrera om topplaceringarna.
Till Östersund blir det en förändring i teamets andra bil. Niclas Olsson har kört den fram till Falkenberg men han kommer inte till start till helgen. Istället blir det hemmaföraren Freddie Magnusson som ska köra den.

Thed Björk och Richard Göransson ser ut att bli de som gör upp om titeln. Björk har en hysterisk form och har vunnit fyra av årets sex heat. Dock bröt han i det andra av de två heat som kördes i Falkenberg. Göransson är 22 poäng efter och skulle Björk bryta även i Östersund och Göransson vinner, ja då är Göransson förbi i tabellen.

Lars Ingvar Eriksson