Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lillan lurades av falskt mejl

Annons

Lillan A Källström är minst sagt förbannad. Över 15 000 kronor har nätbedragare stulit från hennes bankkonto sedan hon lurats att lämna ut sitt kortnummer.

– Det är pengar jag slitit för. Har de inget hjärta som kan stjäla av andra?

Lillan Andersson äger en damfrisering i Hedemora där hon har sitt telefonabonnemang hos Tele2. För en tid sedan fick hon ett mejl från Tele 2, men det var först i måndags, i samband med att satt sig ned med företagets bokföring som hon öppnade och läste det.

– Där stod det att jag betalt dubbla fakturor och jag tänkte att ”ja, sånt kan ju hända”, och Tele2-logon såg helt riktig ut. De ville att jag skriva in mitt kontonummer för att få tillbaka pengarna, och jag min idiot gjorde det. Och det var där det hände.

På tisdagen fick hon ett telefonsamtal från en polis i Malmö som jobbar med internetbedrägerier och som spårat bedragarna till bland annat Lillan.

Men det var först när hennes man berättade att han fått ett likadant mejl, och han är inte ens kund hos Tele2, som hon började oroa sig för sina pengar.

Och mycket riktigt, vid en kontroll av sitt konto fanns fem poster markerade som ”preliminära köp”. Köpen hade gjorts via internet, vilket innebär att bedargarna kan befinna sig var som helst i världen.

Hon ringde upp sin bankkontakt som berättade att hon blivit skimmad, men att man med lite tur kanske kunde stoppa utbetalningarna eftersom de fortfarande stod som preliminära.

Lillan har polisanmält händelsen och hoppas få tillbaka de förlorade pengarna. Och nu vill hon varna andra.

– Folk kommer säkert att säga att jag är dum som gick på det, men det går så snabbt och mejlet såg helt äkta ut. Man är trött efter en hel dags arbetet och i stressen är det snabbt gjort. Jag tycker det är viktigt att varna andra för det här. Och jag är så förbannad, de har kommit mig in på skinnet och det är pengar jag slitit för, säger hon.

Eva Langefalk
eva.langefalk@dt.se