Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lobbyistveckan i Almedalen

I helgen börjar politikerveckan i Almedalen på Gotland. Evenemanget har växt och på senare år har det blivit väldigt stort. Det är dock inte längre politikerna som dominerar. Sedan flera år är det diverse intresseorganisationer och andra som vill påverka politiker, lobbyister, som dominerar.

Det är de som har gott om resurser för att närvara och arrangera intressanta tillställningar. Visserligen har det i veckan uppmärksammats att kommuner och landsting sammanlagt lägger flera miljoner kronor på att närvara under Almedalsveckan. På deras evenemang bjuds det rent av på alkohol, på skattebetalarnas pengar, har det avslöjats.

I det senare fallet rör det sig troligen om det omtalade rosévin som det bjuds på från många av dem som har arrangemang i Almedalen oavsett om det är kommuner och landsting eller andra.

Almedalen har på senare år rönt internationell uppmärksamhet eftersom företeelsen är ganska unik i världen och motsvarande är svårt att hitta internationellt. Att alla landets parlamentariska partier och så gott som alla centrala organisationer i samhället närvarar under drygt en vecka på en plats, under sommar- och semestertid, är nämligen ovanligt.

Almedalen har för- och nackdelar. På ett sätt kan det vara bra att alla dessa lobbyister som vill påverka politikerna visar upp sig. Allmänheten får därmed, direkt eller via medier, en glimt av dem och det de sysslar med: påverkan.

Att det skapas kontakter av olika slag kan vara bra. Det kan ge den enskilde nya intryck och insikter oavsett om denne är politiker, lobbyist, vanlig väljare eller annat.

Till nackdelarna hör förstås risken att Almedalen allt mer får karaktären av att en elit möter varandra. Få av de lågavlönade ensamstående mammorna, de arbetslösa ungdomarna, glesbygdsbor, de som bor i förortsområden som Husby och känner sig utanför i samhället och så vidare är närvarande i Almedalen.

Det blir lätt ett möte mellan välsituerade, väletablerade, välbetalda. Det kan lätt styra en viss syn på samhälle och politik och smalna av snarare än vidga vyerna.

Almedalen etablerar sig allt mer som det enda av sitt slag. För tio, 15 år sedan fanns en demokrativecka i Sundsvall som utmanade och fram till i fjol fanns Peace & Love. Båda hade samhällsfrågor som avhandlades. Ingen av dem har kunnat bli en konkurrent eller komplement till Almedalen, trots att sådana hade behövts.

Inte ens ett valår dominerar politikerna och partierna i Almedalen. Politikerveckan borde heta lobbyistveckan. Det skulle bättre beskriva vad det är fråga om.

Robert Sundberg
robert.sundberg@daladem.se