Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Målsättningen är klar för Tobias Johansson - spindeln i nätet för nya biogasbilen

/
  • Avestabon Tobias Johansson är teamchef för E.ON och Volkswagens satsning på framtidens racerbil, en biogasdriven VW Scirocco.FOTO: MIKAEL ERIKSSON
  • Tobias Johansson kombinerar rollen som tvåbarnspappa med jobbet som teamchef för ett av de hetast STCC-satsningarna FOTO: MIKAEL ERIKSSON

Annons


Det mest intressanta projektet p mnga dagar inom svensk motorsport. S kan den satsning som E.ON och Volkswagen gr p STCC med en biogasdriven VW Scirocco beskrivas. Spindel i ntet fr detta projekt r Avestabon Tobias Johansson.
- Det r tusen grejor samtidigt, sger han dr han sitter i garaget i Brovallen.
- Dygnet har vl 34 timmar eller ngot sdant, sger han och skrattar.

1999 klev Tobias Johansson in i STCC-cirkusen utan att egentligen ha ngon erfarenhet av racing.
- Jag hade krt ngon klubbtvling och s p isen, berttar han.
- Och s lilla-VM, skrattar han och syftar p att han ven krt klubbmsterskap i folkrace.
Generna fr bilracing fanns. Pappa Raine har flera SM-titlar i isracing med bilar. Och farfar Erik hade ven han ett stort motorintresse och tvlade sjlv bland annat p motorcyklar.

Skruva

- Det var han som lrde mig det tekniska, att svetsa och skruva, sger Tobias.
Under 1990-talet hoppade Tobias in som mekaniker.
- Jag var med Bengt Ekstrm och skruvade p hans fyrhjulsdrivna rallycross BMW.
Han hjlpte ven rallycrossfraren Lasse Sllstrm och Tommy Kristoffersson som drev Audis STCC-satsning.
- Det var en bra skola, summerar Tobias dessa lror.
Det var drfr naturligt att det blev STCC ven fr Tobias nr han skulle brja kra. Via kontakter fick han tips om att det fanns en fabriksbyggd racer-Audi till salu i Tjeckien. Bilen inhandlades och togs hem till Sverige, inte ett alldeles ltt uppdrag visade det sig. Detta trots att Tobias i frvg hade underskt hur han skulle agera fr att f bilen ut ur Tjeckien.

Satt i tullen

- Vi satt i tullen i ett dygn innan vi kom igenom med bilen.
Tobias tvlade i privat regi. Med Audin tog han hem privatfrarcupen vid tv tillfllen, och han r fortfarande den ende privatfrare som vunnit ett race i STCC.
Han knts ven till Tommy Kristofferssons Auditeam under en period.
Men nr chansen uppenbarade sig att utveckla en Mercedes till att tvla med i STCC s valde han 2005 att hoppa p det i stllet. Audin ersattes med Merca, som han sedan kom att tvla med fram till 2008, d han fr vrigt ter vann privatfrarcupen. Mitt under ssongen 2008 brjade dock de frsta kontakterna tas om Tobias ville vara med och utveckla en ny bil igen, den tredje i ordningen. Genom Mattias och Bengt Ekstrm, samt Leif Olsson, knts Tobias Johansson till satsningen att utveckla en gasdriven racerbil.
Det var Volkswagen och E.ON som tillsammans ville marknadsfra biogas.
- De ville profilera biogasen p ett frnare stt, och samtidigt ta bort gubbstmpeln.
Under ssongen smg E.ON:s vd Hkan Buske runt i deperna p STCC och beskte ven DTM-tvlingar i Tyskland.
- Han ville se hur STCC fungerade.
Det han fick uppleva fll honom vl i smaken.
Samtidigt skte Volkswagen ett stt att lansera den biogasdrivna Passatmodell bolaget utvecklat.
De tv bolagen beslutade att genomfra en STCC-satsning p en biogasdriven VW Scirocco.

Biogasbilen

Tobias lyser nr han berttar om miljtnket och hur rtt i tiden man ligger med satsning.
- En biogasbil slpper bara ut en tiondel koloxid jmfrt med en miljbil.
Och fart ska det bli i den gasdrivna bilen.
- Vi har ftt ett eget reglemente, s vi fr kra med turbo.
Runt 280 hstkrafter ska den frdiga tvlingsbilen ha i effekt. Tobias ser detta som framtidens racerbil.
En frga som han ofta fr r om det inte r farligt med en gasdriven bil. Tobias kan ge lugnande besked att s inte r fallet. Han kan bland annat peka p de krocktester som gjorts och som visat att en gasbil r lika sker som en konventionellt driven bil.
- Det r ett sug runt denna satsning. Det r fler som ringt och vill vara med.
Det frsta ret i STCC hade Tobias en budget p 400 000 kronor. En budget som d var varken speciellt lg eller hg. P frgan om vilken budget han nu har till frfogande skrattar han till svar:
- Den r lite strre, det kostar lite pengar.
- Verktygsldorna som vi plockar komponenterna ur r helt otroliga.
Likas r det p personalsidan en del som skiljer sig t. 1999 var det ett kompisgng som hjlptes t att skruva med bilen.
- Den frsta mekanikern anstllde jag 2001.
I dag r det sju anstllda i Brovallen Motorsport, under tvlingshelgerna r man runt 18 personer. Mycket r det dock fr Tobias att hlla reda p. Och som tvbarnsfar kan det tyckas vara svrt att f tiden att rcka till.
- Jag har vrldens bsta sambo, sger han med ett leende.
- Jag frsker varje morgon att f en stund med barnen.

Ska vinna STCC

Men denna satsning har ocks gjort att Tobias lmna ver tvlandet till Patrik Olsson och Fredrik Ekblom. Sjlv r han teamchef. Han erknner dock att det kommer att klia en hel del i gasfoten nr ssongen drar i gng. Men sger samtidigt att det r svrt att vara bde chauffr och teamchef.
Ett stt att stilla suget att kra sjlv vore att ratta en rallybil.
- Midnattsolsrallyt skulle vara ett roligt sidoprojekt, sger han och tillgger:
- Det har inte gtt tidigare r d det kolliderat med STCC, men i r gr det inte det.
Men frst och frmst handlar det om att ratta projektet med gasdrivna racerbilar i ml. Och han har tre r p sig att n dit.
- D ska vi vinna STCC.

MIKAEL ERIKSSON

023-476 93 / 070-226 79 05

mikael.eriksson@daladem.se

Mer läsning

Annons