Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många anmälningar mot Baraspara

Företaget som nämns i artikeln på länken här nedanför får inte särskilt goda omdömen vid sökningar på internet.

Annons

På såväl tidningssajter som andra forum är kritiken hård mot företaget, som flera av dem som skriver anser agerar över huvudet på folk – och agerar utan att företaget har fått tillstånd.

Något som i många fall påminner om Elvine Lindells kamp mot Bara Spara.
”Rena skojeriet”
”Tar sig friheter”
”Dags anmäla Baraspara”
Det är bara ett axplock av de rubriker som inleder kommentarer efter en artikel på Råd & Röns hemsida.
Även på Barasparas egen Facebooksida finns flera kritiska inlägg.
I början av 2012 uppgavs att Baraspara dragit på sig ett 30-tal anmälningar mot hur sajtens telefonförsäljare agerar, vilket ska vara ovanligt mycket.
– Det är fler än normalt. För de flesta företag får vi in enstaka anmälningar, sa Bo Hesselgren, chef för elrådgivningsbyrån till dn.se.

Till skillnad från de flesta andra företag anges inget telefonnummer till kontaktpersoner inom media. Därför skickade Dala-Demokraten ett mejl till Fredrik Carlqvist, vd för Baraspara.
Något samtal från företaget, eller svar på medskickade frågor, hade inte inkommit på tisdagsaftonen.

Niklas Hagman, tf marknadschef hos Dalakraft, förklarar varför Elvine Lindell fick en straffavgift på närmare 3 600 kronor. Eller ”uppsägning av avtal i förtid”, som det formellt benämns. Branschstandard är att 20 procent av återstående förbrukning debiteras i avgift vid förtida avslut, därtill kommer en administrativ avgift på 250 kronor.
– När vi tecknar ett elavtal med en kund under exempelvis en tre- eller femårsperiod tar vi på oss att till ett fast pris köpa in el som kunden beräknas förbruka. Det innebär en kostnad för oss om kunden bryter avtalet i förtid. Grundproblemet är att kunder får sina elavtal bytta utan att de är medvetna om det, exempelvis i samband med att de blir uppringda av försäljare.
Han tillägger:
– Om det inte gått för lång tid, kan vi ofta väcka upp elavtalet hos oss och dra tillbaka straffavgiften. Det förutsätter dock att kunden kan komma ur det andra avtalet inom rimlig tid.

Eric Salomonsson
eric.salomonsson@daladem.se