Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Många utan hjälp i hela grundskolan

”Det är många barn i Mora som inte får rätt hjälp i skolan. Kommunen gör inget åt det, kostar väl för mycket”.
Det säger en av de föräldrar som kontaktat tidningen efter artikeln om pojken som är hemmasittare.

Annons

Två anmälningar till Skolinspektionen har dessutom gjorts av föräldrar till barn i Morkarlby skola.
I ett anmälningsfall handlar det om en elev, på mellanstadiet, som varit hemma från skolan sedan höstterminen startade.

– Anmälan avser barnets skolgång från årskurs 1 och fram till i dag. Det har endast gjorts tillfälliga anpassningar med personal som ej har utbildning, kortsiktiga lösningar som dragits in termin för termin och till och med mitt i en termin, skriver föräldern till Skolinspektionen.
Den andra anmälan handlar om situationen för eleverna vid Morkarlbyskolan.
– I en klass finns det, sedan lågstadiet, 13 kartlagda elever i behov av särskilt stöd. Men endast några få har fått åtgärdsprogram, skriver föräldrarna.
Det beror på bristen på resurser, säger de.
– Konkurrensen om den knappa resurspersonal som finns, slits mellan eleverna med behov. Morkarlby ­skola har i dag enligt vår mening en alldeles för liten kompetent personalstyrka.

Andra föräldrar har också hört av sig till tidningen.
En förälder berättar om tonåringen som börjat högstadiet, med adhd-diagnos och haltande stöd under låg- och mellanstadiet.
– Först under sista halv­året i sexan fick han en ­assistent. Det blev en märkbar förbättring, säger mamman.

Övergången till högstadiet i augusti blev kaotisk. Olika lärare och klassrum, ett skåp i stället för en egen plats i skolan, långa raster utan tillsyn.
– En tonåring med adhd-diagnos inte klarar av det. Vi har tagit hem vår son tills skolan kan presentera en hållbar plan, säger mamman.

Birgit Nilses Gröndahl/DT