Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Många ville lyssna på Leif Smedh när han gästade idrottscafé

Annons


Sveriges äldste aktive TT-förare Leif Smedh, 74, från Falun bosatt i Avesta var kvällens gäst när Dalarnas idrottsmuseum bjöd in till årets första idrottscafé förra veckan.

Inför ett fullspikat museum med cirka 50 nyfikna lyssnare, berättade Leif Smedh sitt livs historia från första provturen på motorcykel som liten grabb till debuten 1954 som tävlingsförare på TT-banor över hela Europa. Leifs pappa, Bertil Smedh, arbetade på August Erikssons mekaniska verkstad med att skruva ihop motorcyklar och blev själv en skicklig MC-förare som bland annat. vann nordiska mästerskapen 1938 i speedway.
Leif Smedh gjorde sin tävlingsdebut i Smålandsloppet, Växjö 1954. Han hade ännu ingen tävlingslicens men fick åka ändå. Arrangörerna trodde att det var fadern, Bertil Smedh, som tävlade. Samma år deltog Leif i klassiska Hedemora TT i juniorklassen men vurpade tyvärr i Västerbykurvan. Fyra år senare vann han 125-kubiksklassen.

Det framgångsrikaste året blev 1975. Han hade fått reda på att en MC-fabrik i Spanien hade utvecklat en ny maskin. Han och en kamrat bilade ned till Barcelona med mycket lite pengar på fickan och fick god kontakt med Montesa-fabriken som han började tävla för. Han körde ett 24-timmarslopp i Barcelona tillsammans med en fabriksförare och lyckades vinna. Det blev ett flertal segrar på den snabba Montesan det året och några till.
När sonen Raymond började åka speedway 1978 övergick Leif till att bli mekaniker och serva sonen, som bl.a. tävlat framgångsrikt för Smederna, Eskilstuna. Leif Smedh hade då öppnat MC-butik i Avesta, ett företag han fortfarande driver.

När Raymonds karriär var över kom lusten tillbaka och Leif återupptog tävlandet Road Racing, nu i veteranklassen. De senaste 20 åren har Leif erövrat mängder av Europamästerskap och andra troféer. Han kör 35-40 tävlingar varje år i sju olika länder. Numera styr han en stilfull, vit Yamaha i 250-kubiksklassen, ett fartvidunder som kan komma upp i nära 250 km/tim.
En och annan vurpa har det blivit genom åren. För några år sedan kraschade Leif så svårt att bäckenbenet bröts. Rehabiliteringen innebar en nytändning i gymmet, vilket gett Leif nya muskler och bättre fysik än på länge. I fjol blev det fyra vurpor - men tre berodde på maskinfel, tillägger Leif. Motorcykeln - det är hans liv det!
Åhörarna trivdes gott och ställde många nyfikna frågor. Bland åhörarna sågs en hel del motorfolk, bland dem speedwayvärldsmästaren Göte Nordin.

DANIELS SVEN OLSSON