Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Ericsson lever sin dröm

När Marcus Ericsson fick sitt Formel 1-kontrakt till förra säsongen var han första svensk i motorsportens finrum på 22 år. Nu har han ett nysignerat kontrakt med Sauber även för 2016.– Fantastiskt, jättekul att teamet ger mig det här förtroendet och såpass tidigt också, säger Ericsson när Sporten träffar honom på Hungaroring i Ungern.

Annons

Den ultimata drömmen för tusentals unga förare. Men få är utvalda. Marcus Ericsson från Kumla är en av de som lyckats.

Vad har du gjort som så många andra svenskar misslyckats med?

– Först och främst bra resultat i gokart och jag vann det mesta där. Sedan var det Kenny Bräck och Eje Elgh som sydde ihop ett projekt där de ville hjälpa en svensk förare och de kollade i hela landet för att hitta den bästa och efter många tester och genomgångar var jag den som de trodde mest på. Utan deras hjälp hade jag inte varit där jag är i dag. De har satt ihop ett seriöst projekt som gjort att jag kunnat gå karriärstegen som man måste göra för att komma till F1. Nu är inte Kenny med längre vilket är tråkigt men Eje har varit med mig från jag var 15 år. Det är det som saknats i svensk motorsport, de som lagt av har inte kommit tillbaka och hjälpt de unga talangerna. Om vi kollar i Finland är det en väldig ruljangs, när någon slutar hjälper de nästa generation. Det Kenny och Eje gjorde för tio år sedan var en unik grej och förhoppningsvis kan det komma fler sådana saker, säger han.

Just nu finns det flera väldigt duktiga svenska förare i olika serier runt om i Europa, Felix Rosenqvist, Gustav Malja, Jimmy Eriksson, Joel Eriksson, Victor Bouveng och så vidare. Tror du att din resa kan inspirera andra att göra samma sak som ni gjorde. Ni har ju visat att det går att komma till F1?

– Jag tror att i och med att jag är i F1 får sporten ett helt annat utrymme i riksmedia och i folkhemmet. Jag märker ju själv att för varje dag som går så ökar intresset och jag hoppas att fler företag ser att det kan vara en bra investering att stötta motorsport. Vi har väldigt många duktiga förare och vi har haft det tidigare också. Det är inga fel på förarna om vi jämför med Finland, vi har minst lika många bra. Men traditionen i Finland har varit starkare. Men förhoppningsvis med mig i F1 under många år kan vi bygga upp det här och hjälper de andra som är på väg upp, säger han.

Kan du hjälpa de som är på väg upp med råd och tips. Hör de av sig till dig?

– När man är i F1 är det så hektiskt att man inte har tid att fokusera på så mycket annat än sig själv och sin egen utveckling. Men den dagen jag slutar så ska jag försöka hjälpa nästa generation. Det ser jag som en viktig del för svensk motorsport.

I förra veckan blev det alltså klart att Marcus Ericsson kör vidare i Sauber även nästa säsong, precis som hans teamkamrat Felipe Nasr.

– Att få en förlängning såpass tidigt på säsongen betyder mycket. Även om man säger utåt jag tänker inte på framtiden så finns det i bakhuvudet vad händer nästa år? Nu kan jag putta bort det helt och hållet och fokusera på nuet och fortsätta utvecklas som förare och jag kan vara med mycket mera avancerat i utvecklingen av nästa års bil. Sauber behöver inte hålla något hemligt eftersom de vet att jag inte försvinner till något annat team, det känns jättebra. De är också väldigt tydliga med att de är väldigt nöjda med både mig och Felipe och sättet vi jobbar med teamet men även ihop som förare, säger han.

Vad behöver du förbättra för att ta nästa steg i din utveckling?

– I år har generellt kvalen varit min svaga punkt. Jag tycker racefarten varit bra men jag har haft problem att kvala. Men jag har ändrat om min approach och min mentala inställning under racehelgerna och det har gett önskat resultat. Både på Silverstone och i Ungern har jag kvalat ut teamkamraten. 17 inget fantastiskt kvalresultat (Ungern) men i Formel 1 har du den bil du har och du jämförs alltid med teamkamraten. Jag tycker att här i Ungern och på Silverstone har jag maximerat det material jag har, det går inte att göra så mycket mer än det. Det viktiga är att jag utvecklar kvalen, racen har varit min styrka, säger Marcus Ericsson.

Vad är din plan för att vara bättre än Nasr i framtiden i kval, race och inkörda poäng?

– Min plan är att fortsätta som jag gjort de sista helgerna. Det gäller att kvala ut honom, det är det som är nyckeln till hela racehelgen. Som jag sade innan, har man kvalat först får man prioritet på racestrategi och så vidare. Det är något jag jobbat på och vetat om att jag måste jobba på och det måste jag fortsätta med.

Men statistiken säger emot det en del. Felipe har 6-4 i kval och 7-3 i race mot dig i de tio tävlingar som körts?

– De race jag har varit stark har det hänt olika saker. I Malaysia åkte jag av, i Bahrain hade vi problem i depån, i Barcelona också problem i depån. Man ska inte skylla på otur men det har lite stolpe ut. Kval sätter upp mycket av helgen, den som är snabbast får prioritet på strategin. Därför är kvalen så viktiga. Min racefart har varit bra men det har varit lite stolpe ut och några missar som jag behöver fila till.

Varför tror du att Nasr varit snabbare?

– I början av säsongen fick han en bil som passade honom väldigt mycket. Vi har haft ganska lika bilar men jag har inte fått samma förtroende för bilen som han har fått och han har lyckats få ut mer. Jag jobbar hårt med min ingenjör och de sista racehelgerna har jag tagit ett steg och visat att jag är minst lika snabb och snabbare. Det gäller att fortsätta jobba hårt, det är små detaljer som gör att jag känner förtroendet att jag kan köra några tiondelar snabbare per varv. Det gäller att jobba vidare med ingenjören så att vi får bilen så bra som möjligt för mig som förare.

Har du haft kontakt med andra stall?

– Nej, det har jag inte. Det är inte min uppgift heller att snacka med andra stall. Men jag tycker det har funkat väldigt bra med Sauber. Sättet de presenterat för oss hur de ser på framtiden, de har anställt en ny teknisk direktör som kommer in och ska leda teamet i en ny riktning. Det känns som ett bra ställe att vara på och utvecklas. Faciliteterna i fabriken i Schweiz är fantastiska.

Hur ser planen ut för att uppdatera bilen?

– Faktiskt ser det positivt ut för oss. Vi visste innan säsongen att mittendelen skulle bli tuff, vi har inga uppdateringar som kommer förrän efter sommaruppehållet. Först och främst till Spa kommer det en stor uppdatering från Ferrari som förhoppningsvis kommer att ge oss en bra skjuts på både Spa och Monza, som är verkligen motorbanor. Vi hoppas, med den uppdateringen, kunna vara med och ta poäng igen. Till Singapore har vi en uppdatering av aerodynamiken som involverar framvinge, golv och andra delar på bilen. Förhoppningsvis kan de uppdateringarna ihop ge en rolig avslutning på säsongen, där vi är tillbaks på samma nivå som i början av året. Jag ser försiktigt framåt mot avslutningen på året, att vi kan slåss om poäng.

Hur går snacket mellan er förare om de förändringar av reglerna som diskuteras?

– Det är mycket med regeländringar som diskuteras i media. Egentligen har vi förare inte så mycket att säga till om, det är mer teamen som sitter i strategimöten. Just nu kan inte förarna påverka så mycket.

Var är du om fem år?

– Då ska jag vara i ett toppteam i Formel 1, det är målet. Jag vill ju stanna här och göra så bra resultat som möjligt. Jag känner att jag utvecklas hela tiden och att jag kan konkurrera på den här nivån och det är klart jag vill stanna. Sauber har potential med en fantastisk fabrik. Det har varit lite problem med ekonomin de senaste åren men det är en bra trend inom teamet. Antingen utvecklas jag med Sauber till något bra eller också i något annat team.

Är livet som F1-stjärna som du drömde om när du var liten grabb?

– Det är inte lika glamouröst som jag trott, det är mycket hårt jobb. Även när det inte är tävlingar är det aktiviteter med sponsorer och PR. Det blir mycket resor, jag flyger någonstans i stort sett varje vecka. Klart det är ett annorlunda liv som jag måste lära mig hantera på ett bra sätt. Men jag skulle inte byta ut det här mot någonting annat. Det är fantastiskt roligt och utmanande och det är klart jag lever min dröm, säger Marcus Ericsson.