Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med nya tidtabellen blev resan fyra timmar istället för två

Annons

Med nya snabbussar och ny tidtabell i Västerdalarna skulle göra resandet bättre, snabbare och enklare. Men alla verkar inte hålla med om det.
För Jackie Homers son har restiden till och från skolan blivit fyra timmar istället för två.

Och han är inte ensam.
- Vi är lyhörda för alla åskter som kommer in, säger Björn Floresjö på Dalatrafik.
Men många läsare har hört av sig till DD och har varit riktigt upprörda över den nya busstidtabellen som togs i bruk för en vecka sedan.
Bland annat ska nya snabb-bussar ersätta en del tåg mellan Borlänge och Malung. Men vad som också hände var att ett antal av de ”vanliga” avgångarna togs bort.
Många som tidningen pratat med saknar bussar på eftermiddagarna för att komma hem efter skola och arbete. De vittnar också om långa väntetider i Borlänge eller Djurås. Man har också reagerat på att många, framför allt äldre och ungdomar, får svårt att ta sig till bussen när det bara stannar på ett ställe i varje by.
En pappa berättar för tidningen att hans dotter inte ens höll på att få kliva av på den ena av de två håll-platserna som finns kvar i Björbo.
- Tänk om hon hade blivit tvungen att få åka vidare till Nås, säger han.
Många har också upplevt att bussen ofta varit mycket försenad, andra är mest bekymrade över utvecklingen med att byta ut tåg mot bussar.
- Det här kommer att bli slutet för Västerdalsbanan, säger en orolig läsare.
Jackie Homer bor i Dala-Floda. Hennes son går i nian på en skola i Leksand. Två dagar i veckan tar det honom totalt fyra timmar att transportera sig till och från skolan med den nya busstidtabellen. Förut tog det två timmar.
Den nya tabellen har gjort att det ibland inte finns någon förbindelse norr ut från Djurås.
För att han ska slippa vänta en timme i Djurås försöker Jackie att skjutsa honom när hon har tid.
- Det blir hela tiden allt svårare att bo här ute. Man kan inte klara sig utan bil, säger hon.
För hennes man har restiden kortats en aning. Han pendlar till Borlänge och nu kommer han hem 15 minuter tidigare än tidigare. Men med tanke på vilken tid familjen nu måste lägga ner på att skjutsa sonen har det totalt sett inte blivit någon tidsvinst för familjen. Björn Floresjö, trafikchef på Dalatrafik, bekräftar att företaget har fått ta emot en hel del synpunkter på den nya tidtabellen.
- Vår prioritering har varit att korta restiden för det långa pendlandet till framför allt Falun och Borlänge, säger han.
Men han lägger till att företaget är företaget är lyhört för den kritik som kommer in. Åsikterna kommer att sammanställas och tabellen kommer att ses över lovar han.

ANNIKA BJÖRNDOTTER
annika.bjorndotter@daladem.se