Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Meditativ konst på museet

Silent space

Måleri, skulptur, film.

Konsthallen, Dalarnas Museum.

Vernissage: Lördag 19/1.

Utställningsperiod: 19/1-10/3


Nina Wedberg Thulin, född 1955, har varit sparsam med separatutställningar. Nu kommer hon i åtnjutande av Dalarnas Museums konsthall.

Annons


KULTUR
”En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverige. Perfekt på resan om tåget kommer.”
DN,
Mikael Nybergs Det stora tågrånet (Karneval förlag) finns nu i pocket.
KONST
Nina Wedberg Thulin
Nina Wedberg Thulins studietid kröntes med några år i San Francisco i slutet av 1970-talet. En period som hon ser tillbaka på med både glädje och tacksamhet. Där fanns de stora internationella förebilderna.
Det är en mycket genomtänkt soloutställning. Allt hänger samman i en väl fungerande estetisk koreografi.
Det är sparsmakat och återhållsamt. Varje enskilt verk får tillräckligt med utrymme för att komma till sin fulla rätt. Nina Wedberg Thulin har alltid sysslat med måleri men efter hand har också skulptur och film blivit gångbara uttrycksmedel.

Hela utställningen genomsyras av stämningar som för tankarna till en meditativ andakt. Här står kvinnan i centrum och samtal pågår i det tysta.
Besökaren uppmanas att ta det vänstra rummet först. Här möter vi installationen Blogg som består av tre delar. En kvinnogestalt visar upp handflatorna samtidigt som hon intar en underdånig bugande gest. Hon bär ett broderat sidentyg, ett släp på sex meter.
Den är fylld av små textmeddelanden.
Den österländska tonen dominerar i rummet tack vare ett tempel på toppen av ett slingrande torn bestående av 2 000 stavar i trä.
Det är bräckligt och kan lätt falla samman om någon rör sig oförsiktigt fram i rummet.
Vad som gör starkast intryck på mig är installationen Motherlands.

Konstvideon berör i all sin naturliga enkelhet till ljudet av rullande havsvågor som slår in mot en strand. Nina Wedberg Thulin tycks hämta kraft och inspiration i det djupt självbiografiska.
Hon lånar ibland ut sina egna anletsdrag, poserar på film, porträtterar sin mormor och farmor. Ja, även sina föräldrar där de ligger tätt omslingrade på en badstrand i varsam vila, kärlek och närhet. Den storslagna målningen sätter punkt för utställningen, ett välklingande durackord, som en hyllning till själva livet.

Ulf Lundén
ulf.lunden@daladem.se