Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Min dotter blev totalt förändrad”

Tina Wimans dotter har haft konstaterad mjölk- och sojaproteinallergi sedan hon var bebis. När hon flyttade från förskolan till en F-klass i Domnarvets skola blev hon totalt förändrad.
– Först tänkte vi att det var omställningen till skolan. Och vi trodde först att hennes magonda var blindtarmen och att hennes våldsamma utbrott som hon aldrig haft tidigare berodde på att hon hade Aspergers som finns i familjen, säger Tina Wiman.

Annons

Hennes sexåriga dotter är ett av hennes fyra barn och tre av dem har olika allergier. Hon har också tre bonusbarn. Så hon är van att fylla i intyg.
– Det har fungerat jättebra för de äldre i Domnarvets skola. Men nu undrar jag vilka rutiner som finns.

Dottern har skrikit och bråkat, haft ont i magen, kissat på sig trots att hon varit torr sedan två år, berättar Tina Wiman.
– Till slut var dotterns mage helt utslagen. Vi tänkte att hon fått i sig mjölk trots allt.
– När min man sjukanmälde henne på onsdagsmorgonen – i går – sade hennes lärare undrande ”Men hon får ju ingen specialkost.”
– I tre och en halv vecka har min dotter alltså fått samma mat som alla andra med smör, ost, grädde och mjölkprodukter med soja i.

Tina Wiman frågar sig hur det kan bli så att ett allergiskt barn som Kostservice har papper och intyg på sedan flera år får fel i mat skolan. ”Det är inte klokt” utbrister hon.
– Vad ska de med intyg och läkarintyg till om informationen inte ens följer med barnen? Och hur ska man som förälder misstänka att en skola två kilometer från dagis plötsligt inte får information om ett barns allergier?

Kontaktade ni skolan innan dottern började där?
– Så här i efterhand inser jag att vi borde ha dubbelkollat trots att vi fyllt i intyg som vi också gjort till våra andra barn. Och de har haft läkarintyg i botten.

Hon frågar sig också om vårdcentralerna har tid att skriva intyg om specialkost.
– För två år sedan ville inte BVC på Domnarvets vårdcentral göra det utan hänvisade till tidsbrist.
Varken chef eller personal på Kostservice gick att nå när DD sökte dem i går eftermiddag för en kommentar. Förskolechef Birgitta Kullback beklagar det som hänt även om det inte är hennes bord.
– Det är helt otroligt att ett barn fått fel kost i tre och en halv vecka. Det är väldigt beklagligt och det måste ha blivit en miss i kedjan.
Hon berättar att det går en blankett från personal på Kostservice till föräldrar och sedan till köket på skolan eller förskolan. Och här någonstans har det blivit en miss, säger hon.

Kristina Vahlberg
kristina.vahlberg@daladem.se