Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minskade väntetider vid järnvägsbommar

Trafikverket har ändrat rutinerna och börjat komma till rätta med ”bomeländet” vid ABB.
– Det går åt rätt håll, säger en nöjd Tommy Johansson vid ABB i Ludvika.

Annons

I början av september larmade Kurt Josefsson, mångårig ABB-anställd, om att bomsystemet lämnar mycket i övrigt att önska.
– Inte sällan får man stå och vänta i en kvart på att bommarna ska gå upp.

I tisdags träffades representanter för ABB, kommunen och Trafikverket och då framkom att åtgärder har vidtagits för att minska väntetiderna och därmed köbildningarna vid bommarna.
– Förut har bommarna fått vara nere för att spara tid vid tågmöten. Man har tjänat någon minut för tågen, men för korsande trafik har konsekvensen blivit att bommarna varit nerfällda i flera minuter.
– Ett tågmöte tar normalt tre, fyra minuter, men vid störningar kan det nog ta uppåt tio minuter. Successivt har vi genomfört förändringen och för ett par veckor sedan slog den igenom fullt ut, säger Sven Eriksson, projektingenjör vid Trafikverket.

Han klargör också att det inte finns något egentligt fog för farhågorna som vissa har att fordon kan fastna mellan nedfällda bommar.
– Det finns en slinga i backen och står det en bil mellan bommarna så går bommen inte ner helt utan det är möjligt att passera. Om fordonet ändå står kvar så kan det inte bli påkört eftersom det automatiska ATC-systemet i en sådan situation bromsar tågen automatiskt, framhåller Eriksson.
Så sammantaget är bom-eländet inte längre lika påtagligt. Något som deltagarna vid tisdagens möte, bland dem ABB Ludvikas tidigare fastighetschef Tommy Johansson, var överens om.
– Det har blivit bättre och ytterligare åtgärder diskuteras, noterar Johansson.

Slutligen kan nämnas att Trafikverket också åtgärdat järnvägsövergången vid Hammarbacken. Även här ska väntetiderna för korsande fordonstrafik ha reducerats.

Torbjörn Granling/DT