Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missnöjd kund vinner fototvist

En kund i Falun har rätt till ersättning för sitt missnöje med fotografier. Det menar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och rekommenderar Foto A-Bild att stå för kompensation.

Annons

En man i Falun skriver till ARN att han beställde skriftligen kopiering av cirka 3 000 digitaliserade diabilder till åtta stycken DVD-RW-skivor med fodral för 800 kronor. Någonting annat än DVD-RW.skivor diskuterades inte.

Digitalbilderna var lagrade på en extern hårddisk som överlämnades i samband med beställningen den 11 december 2012. Tjänsten är felaktigt utförd. Han fick inte kopiorna levererade på DVD-RW-skivor, vilket gör att de inte kan användas eller repareras. Alla bilder från mapparna ”År 1970” och ”År 1989” saknas på CD-kopiorna, 127 respektive 240 bilder.
Bilderna ligger huller om buller under respektive mapp, inte i kronologisk ordning som på hårddisken, och försättsbilder med infotext för respektive mapp är flyttade till slutet i mapparna.

Han reklamerade och krävde pengarna åter eftersom Foto A-Bild uppgav att företaget inte kunde åtgärda felaktigheterna. Kopiorna är fullständigt oanvändbara varför han vill i första hand att köpet hävs och i andra hand att felen avhjälps.
Foto A-Bild ska därför i första hand rekommenderas att göra om beställningen och därigenom avhjälpa de konstaterade felen, skriver ARN.

Håkan Eriksson
hakan.eriksson@daladem.se