Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Missnöjd kund vinner fototvist

En kund i Falun har rätt till ersättning för sitt missnöje med fotografier. Det menar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och rekommenderar Foto A-Bild att stå för kompensation.

En man i Falun skriver till ARN att han beställde skriftligen kopiering av cirka 3 000 digitaliserade diabilder till åtta stycken DVD-RW-skivor med fodral för 800 kronor. Någonting annat än DVD-RW.skivor diskuterades inte.

Digitalbilderna var lagrade på en extern hårddisk som överlämnades i samband med beställningen den 11 december 2012. Tjänsten är felaktigt utförd. Han fick inte kopiorna levererade på DVD-RW-skivor, vilket gör att de inte kan användas eller repareras. Alla bilder från mapparna ”År 1970” och ”År 1989” saknas på CD-kopiorna, 127 respektive 240 bilder.
Bilderna ligger huller om buller under respektive mapp, inte i kronologisk ordning som på hårddisken, och försättsbilder med infotext för respektive mapp är flyttade till slutet i mapparna.

Han reklamerade och krävde pengarna åter eftersom Foto A-Bild uppgav att företaget inte kunde åtgärda felaktigheterna. Kopiorna är fullständigt oanvändbara varför han vill i första hand att köpet hävs och i andra hand att felen avhjälps.
Foto A-Bild ska därför i första hand rekommenderas att göra om beställningen och därigenom avhjälpa de konstaterade felen, skriver ARN.

Håkan Eriksson
hakan.eriksson@daladem.se