Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Missnöjd med datorköpet på Siba

Annons

När jag skulle köpa en ny dator valde jag verkligen noga och med stor omsorg för att hitta denna rätta dator till det bästa priset eftersom jag inte är någon höginkomsttagare och bara hade en enda chans att hitta rätt. Så när jag till slut hittar en dator som var sista exemplaret och varit ett demoex på Siba i Falun köper jag den efter att av säljaren där fått veta att ordinarie pris var 2000 kr högre.

När jag kommit hem tittar jag på deras hemsida och ser att det bara var hälften så mycket, 1000 kr, så känner jag självklart jag mig lite lurad men ändå tänker jag det blev ju billigare så jag bråkar inte om det.

LÄS OCKSÅ: Siba svarar: Bytesrätt eller öppet köp inte rimligt

Sedan märker jag att datorn inte ens är återställd och Sibas lösenord finns kvar så jag kommer inte ens in i min egen dator fast jag och min sambo hörde dem säga att detta skulle varit åtgärdat.

Fast sedan upptäcker jag att batteritiden är sex gånger mindre än vad den ska vara och på bara en halvtimme måste laddaren i och enligt tillverkaren ska denna modell klara tre timmar intensivt spelande som kräver mycket av datorns prestandabatteri och jag har inte ens hunnit börja med något spelande.

Det har bara varit ordbehandlingsprogram, lite musik och film, och jag vet en hel del om datorer själv och man ska aldrig låta laddaren sitta i mer än nödvändigt i en bärbar dator; då förstör man batteriet.

Jag ringer Siba, förklarar läget och ber att få byta till en ny dator i stället och betala mellanskillnaden. Alltså jag bad inte om pengar tillbaka, bara att få byta vilket Siba skulle ha tjänat på.

Men det får jag inte göra och först säger han att detta står på kvittot, men jag läser upp kvittotexten visar det sig att det bara står "ej öppet köp" men då säger säljaren till mig i stället att öppet köp och bytesrätt är samma sak vilket jag blir så förbluffad av att höra att jag ringer Konsumentverket som bekräftar det jag alltid fått höra i hela mitt liv: det är självklart inte samma sak.

Det som gör saken bara mer oseriös är när jag läser det långa kvittot som man måste förvara i plastficka annars försvinner texten och det blir oläsligt. Man har skrivit kvittot i fel namn jag säger detta till säljaren som svarar: "Men det spelar ingen roll, det är bara för garantin". Hur ska man kunna känna sig säker med ett kvitto som är bevis på mitt köp och garanti?

När jag sedan ringde Sibas centralnummer så får jag så klart inga raka svar alls förutom att alla regler och villkor kan variera från butik till butik. Han sade att jag skulle vara glad om jag ens fick hjälp med ett nytt batteri och innan vi lägger på luren avslutar han med att ge mig ett sådant otrevligt litet hånskratt.

Som fick mig att känna som att du är bara en liten hjälplös människa med klagomål som oavsett hur rätt du har spelar det ingen någon roll. Vi är Siba och vi kör över dig som tåget.

En väldigt missnöjd kund på Siba

LÄS OCKSÅ: Siba svarar: Bytesrätt eller öppet köp inte rimligt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare