Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moragrabbar trea i Drag Week: "Det häftigaste jag någonsin har gjort"

Moragrabbarna Magnus Frost och Dennis Klangebo är hemma i Sverige efter ett gigantiskt dragracingäventyr i USA.
– Det klart häftigaste jag någonsin har gjort, säger Magnus Frost som tillsammans med kompisen Klangebo tog sig igenom den spektakulära tävlingen Drag Week och dessutom slutade trea i klassen Unlimited.

Annons

Drag Week är en speciell tävling på flera sätt. Det är inte bara det att deltagarna ska köra på fem olika banor på lika många dagar. De ska dessutom ta sig från bana till bana, totalt omkring 160 mil, i tävlingsbilen.

– Den här bilen är ju inte direkt byggd för att åka med på vanliga vägar. Men vi klarade det och är otroligt glada, säger Magnus Frost.

Bilen, en Opel Ascona A från 1973, har 1500 hästkrafter och en topphastighet av 270 kilometer i timmen.

– På transportsträckorna åkte vi inte snabbare än 80-85 kilometer i timmen, säger Frost.

I tävlingen blev det en fin tredje plats i klassen, Unlimited, för Moraekipaget. Men placeringen var det inte det viktiga.

– Nej, det var att ta sig runt. Vi har varit och tittat på tävlingen i två år och i september i fjol bestämde vi oss för att göra ett försök. Vi har jobbat stenhårt sedan dess med att få ihop allt, berättar Frost.

Det blev en upplevelse som Frost och Klangebo aldrig kommer att glömma, oftast roligt, men också slitsamt.

– Ingen semestertripp direkt, utan snarare en uthållighetstävling, säger Klangebo.

– Det var ju omkring 30 grader ute i luften och säkert 10-15 grader varmare i bilen. Det blir ju otroligt varmt i sådana här bilar, säger Frost som då och då lämnade över förarsätet till Klangebo under transportsträckorna.

– Man sitter inte speciellt bra. Det är en aluminiumstol utan stoppning och ganska trångt.

Tävlingsbanorna var öppna med mellan 8-14 varje dag. Under den tiden fick deltagarna köra fritt antal gånger i jakten på en så bra tid som möjligt.

– Vår taktik var att endast köra en gång på varje på bana. Det blev två gånger på en bana eftersom jag gjorde ett misstag en gång, säger Frost.

Efter varje race fick ekipagen en karta med vägvisning till nästa bana från tävlingsledningen. Det fanns också olika checkpoints varifrån de tävlande skulle skicka in bilder på sina bilar.

– Det var inte raka spåret på stora vägar, utan vi var verkligen ute på den amerikanska landsbygden. Det är nog det starkaste minnet, att vi kom där i vår bil och kunde ibland få möte av häst och vagn, säger Klangebo.

För att kunna frakta packning och reservdelar hade Frost och Klangebo en släpvagn med sig. Något team får de tävlande inte ha, utan det är varje enskilt ekipage som ska lösa alla problem som uppstår.

– Däremot får deltagarna hjälpa varandra och det är en enorm sammanhållning i en sådan här tävling. Det var någon som sa att om man får problem så tar det längre tid att få bort allt folk som vill hjälp a till än att laga själva problemet, säger Frost.

Moraekipaget klarade sig utan större fadäser.

– Vi hade en elbrand och fick byta några kablar. Annars var det ganska smärtfritt förutom några smågrejer.

Grabbarnas tre veckor långa äventyr i USA lockade ett stort intresse bland svenska dragracingentusiaster.

– Vi har en facebooksida där vi snabbt fick 5000 nya följare, berättar Klangebo.

Under tävlingen har sidan uppdaterats med livesändningar, videos och bilder.

– Intresset har varit hur stort som helst. Men vi satsade ganska mycket på det där och jag tror att vi gjorde slut på omkring 8000 kronor i bara surfpengar, säger Frost.

Exakt hur mycket hela äventyret kostade vill inte Frost och Klangebo avslöja.

– Vi kan ju säga så pass mycket att det inte hade varit möjligt utan våra samarbetspartners, säger Klangebo.

Kör ni nästa år också?

– Det är det största äventyret som jag har varit med om, men vi får se. Det är i alla fall några sponsorer som redan har hört av sig och vill vara med om vi kör igen, säger Klangebo.

Följande banor ingick i Drag Week

Dag 1: National Trail Raceway, Hebron

Dag 2: Summit Motorsports Park, Norwalk.

Dag 3: US 131 Motorsports Park, Martin.

Dag 4: Lucas Oil Raceway, Indianapolis

Dag 5: National Trail Raceway, Hebron

LÄS OCKSÅ:

Anders och Anders – två nya dragracingmästare från Dalarna

Ekström närmar sig VM-titeln – tvåa i Lettlands tävling

Röjsel SM-trea trots bruten epilog

Annons