Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Motormännens vägombud har besökt Rembo

Annons


- Ge tecken i god tid och sakta ned. Det rådet ger Lennart Kjellin från Motormännen när det gäller riksväg 70 och avfarten mot Garpenberg.
Han ställer sig på Trafikverkets sida när det gäller utformningen av korsning och säger att tanken är att få ned antalet dödsolyckor i den här typen av korsningar.
Hans Östberg som bor i området är däremot mycket kritisk till att det inte finns vare sig en avkörningsfil eller en påfart.

Under fyra sommarmånader har Motormännen vägombud ute på Dalarnas vägar. I onsdags körde Lennart Kjellin och Bo Larsson längs riksväg 68 och 66.
- Vi tittar på skyltar, rastplatser och andra saker som har med trafiken att göra, säger Lennart Kjellin.
De hade för avsikt att åka från Hofors via Avesta till Fagersta och vidare mot Falun via Ludvika.

Avkörningsfil

I Avesta gjorde de dock en avstickare längs riksväg 70 för ett stopp vid Saxbo och Garpenbergskorsningen. En korsning som av de boende i området fått mycket kritik, bland annat finns krav på en avkörningsfil för de som kommer från Avestahållet och ska svänga in på vägen mot Garpenberg.
Lennart Kjellin och Bo Larsson står och kikar hur trafiken flyter och kan konstatera att merparten av trafikanterna på riksvägen håller strax över 90 km/tim vilket är i stort sett tillåten hastighet.
Lennart Kjellin säger att han varit i kontakt med både NCC som byggt vägen och Trafikverket. Detta för att få veta varför vägkorsningen fått den utformning den nu har.
Lennart Kjellin säger att Trafikverket framgent kommer att bygga korsningar på samma sätt som denna. Detta för att de som ska svänga av riksvägen inte ska skymma sikten för de som står i korsningen och i sin tur ska köra ut på riksvägen. Anledningen är att få ned antalet dödsolyckor i den här typen av korsningar.

Blinka och sakta in

- Den som ska svänga av riksvägen ska i god tid använda blinkers och sakta ned farten, säger Lennart Kjellin.
Gör trafikanterna det behöver det inte uppstå några problem. Lennart Kjellin säger att Trafikverket lutar sig mot Vägtrafikförordningen som säger att den som kör ett fordon ska hålla en hastighet som gör att det går att stanna om ett hinder dyker upp.
Det handlar om att planera sin körning och ha uppsikt.
En som däremot inte gillar utformningen av korsningen är Hans Östberg som själv bor längs med vägen mot Garpenberg. Han stannar till när han ser att Motormännen är på besök. Hans Östberg är mycket upprörd över att det inte finns en avkörningsfil och en påfart.
- Som det blivit är det en större olycksrisk, säger han.
Han säger att problemet kanske inte är den som ligger bakom den som ska svänga av riksvägen. Däremot finns en risk att tredje, fjärde bil inte uppfattar att trafikanten längts fram ska svänga av vägen.
Och han säger att han redan sett fyra, fem olyckor i korsningar liknande den vid Garpenbergsvägen.
- Man måste bygga vägar efter hur folk beter sig, säger Hans Östberg.

MIKAEL ERIKSSON
023-476 91 / 070-226 79 05
mikael.eriksson@daladem.se