Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Några musikaliska toppar

Annons

Några musikaliska toppupplevelser fjärde kvartalet 2012: ”Rebaroque” på Stockholms konserthus. Bäst var Karl Nyhlin som biljerade i Vivaldikonsert för luta. Konsertmästare Anna Lindahl (mindre bra i rollen som konferenciär) leder en av landets mest spännande barockmusikensembler. Vitalt, öppet, experimentellt.
Spännande kväll på 37-åriga, still-going-strong-klubben Fasching: altsaxofonisten Fredrik Zetterström och hans jazzgrupp med nyskriven jazz – därtill med två unga stråkmusiker (Emma Beskow cello, Caroline Valdemarsson, fiol). Emellanåt Coltrane-stökigt, andra gånger mer meditativt, à la Arvo Pärt.

Tidigare Broadwaysuccén ”Next to normal” på Stockholms stadsteatern: ytterst gripande och med fantastiska insatser av Lisa Nilsson och Dan Ekborg m.fl. Lysande föreställning om dysfunktionell familj; ett slags Norén light, i musikalform, iscensatt av Lisa Ohlin. Superproffsig, konstnärligt högklassig musikal på en stadsteater – ett nytt grepp för att fånga storpublik?
Folkoperans sceniska uppförande av Carl Orffs medeltidsromantiska, bombastiska körverk från 1937: spännande men inte invändningsfritt. Vid sidan av Carmina Burana har vävts in en prolog där fem åttioåriga kvinnor intar scenrampen och fritt talar om sina liv. Efter en snygg övergång till körverket (med pumpande ljus, ackompanjerat av höga hjärtljud), återkommer dem fem kvinnorna i olika situationer – bland annat i en krogscen av närmast dionysiskt slag och där barytonen Olle Persson dyker upp som en skönsjungande Pan, med kvinnorna som vindrickande kärleksgudinnor. Folkoperans nya konstnärliga Mellika Melouani har velat skapa ett möta mellan ”det nya och det gamla” – men blandningen av ”real-life-teater” och scenisk musikdramatik förvirrar. Uppsättningens underrubrik, ”Soundtracket till mitt liv”, förstärker intrycket av en Orff-uppsättning på osäker grund.

”Spaghettioperan Regina”: en oförtjänt okänd operascen i Stockholm. Här driver sedan 15 år tillbaka Hans Ramberg och operasångerskan Charlotta Huldt-Ramberg en tilltalande mix av restaurang- och operaverksamhet. Både folkligt och raffinerat, både traditionellt och nyskapande.

Bland det bästa: Vysotskij-afton i Skattungbyns bystuga – med delvis hippieaktig publik. Överdådigt spel med svenska gruppen Volodja (dragspel, bas, piano) och fantastisk sång.

Björn Gustavsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel