Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

När berget blir till sand

Annons

Här är grus i maskineriet något nödvändigt, när berget blir till sten som sedan finfördelas ytterligare. Under ett normalt skift tar det bergsäkra gänget vid Skanskas kross utanför Borlänge hand om 3 000 ton. En onsdag förberedde de för sprängning och när berget föll slets 40 000 ton loss...

 Vi rör oss ofta på underlag som är ett resultat av deras vardagsmödor. Från bergtäkten mellan Barkargärdet och Fågelmyra i Borlänge kommer fyllnadsmaterial till gator och vägar, grus till asfalt och betong. Bergtäkten förser området runt Borlänge, Falun, Hedemora och Säter med material.
Den här onsdagen är de många runt fikabordet i den låga röda byggnaden i skuggan av berget. En stund inne i värmen, kaffe och några morgonmackor efter de första tidiga arbetstimmarna, sedan är det dags att sätta hjälmen tillrätta och återgå till arbetet. Sprängning väntar, 40 000 ton av berget ska slitas loss på eftermiddagen. Hisnande högt upp skymtar neongulklädda kollegor, i färd med att ladda de 30 meter djupa hålen med sprängmedel.

Tony Nord har varit på plats i 14 dagar med sin borr. Den här gången ska han fortsatta borra när sprängmolnet skingrats, men ibland far han vidare för att förbereda sprängning i andra täkter. Hans arbetsplats är hela området från Sundsvall, Gävle ned i Dalarna.
Hans skicklighet blir avgörande för hur mycket arbete kollegorna får när de ska krossa stenarna till olika dimensioner. Helst ska inga stora bumlingar kräva merjobb.
– Det vill vi undvika, då skäller vi på Tony, skrattar Micke Hedlund.
Större stenar än 120 x 80 millimeter klarar inte maskinen som tar första steget, förkrossen. Stora bitar, skuten, måste först bearbetas med hydraulhammare. Efter det sista och tredje steget i krossen har bergets grusats till en dimension från 0 – 22 millimeter och kan användas till asfalt och betong.

 Tillståndet för brytning i bergtäkten intill Fågelmyratippen var från början på tre miljoner ton. Fortfarande finns mycket berg kvar att ta, tillståndet räcker till 2024. Andreas Hedlund, arbetsplatschef, förklarar att det nu är två år sedan Skanska tog över från Lindströms schakt som ägdes av hans farbror och far.
– Skanska tog över folk och maskiner, berättar han.
Som ansvarig följer Andreas med upp på berget. Fyrhjulsdriften i hans bil behövs när lutningen blir brant och kylaren tycks peka mot himlen. Väl däruppe är utsikten imponerande. Uppifrån tycks inte jobbet med att fylla sprängämne i borrhålen pågå så svindlande nära den lodräta bergväggen som det först verkat.
– Det är fyra meter in, bekräftar Andreas.
Borrhålen har en diameter av 89 millimeter och i de 61 hålen pumpas nu 12 ton sprängmedel. Männen från sprängämnesföretaget har sin lastbil högst upp på berget. I tanken blandas medlet medan de kör leveranserna, säger Timmy Netz.
En dynamitgubbe i botten av hålet och en på toppen ska säkra en smäll. Stubintråden kopplas ihop mellan hålen, den tänds inte samtidigt överallt utan det ska gå i en viss ordning.

 Andreas Hedlund ska trycka av. Då har kollegorna förflyttats sig bort till tippen i Fågelmyra, för att undgå att träffas av nedfallande stenar.
– Mot dem hjälper inga hjälmar, konstaterar Micke Hedlund.
Då det smäller sitter Andreas skyddad inuti en grävmaskinsskopa. När molnet från sprängningen skingras och stenarna lagt sig är det bara att ta nya tag i krossen med de stenmassor som räcker 5 – 6 veckor. Micke Hedlund och hans kollegor tar gärna plats i sina maskiner, försäkrar han. De trivs och har aldrig svårt att gå tillbaka efter semestern, säger Micke och tillägger:
– Två veckors ledighet räcker.

Lena Relte