Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

När filmgalor blir politiska

Annons

Olof Palmes ande svävade onekligen över Guldbaggegalan i måndags kväll. En pristagare sa sig till och med känna sig som Palme när han lutade sig över mikrofonen, som i en talarstol. Dokumentären om Palme prisades, även film-musiken av Benny Andersson. Samtidigt kunde man glädja sig åt spelfilmen Call Girl inte erhöll några av de stora utmärkelserna, förmodligen beroende på den debatt som förts. Jag tycker det är bra att så många har reagerat på att så ogenerat och utan grund utnyttja en verklig person, Palme, i en historia om sexuellt utnyttjande av minderåriga.
Ändå var det ju priserna för bästa film, bästa regi och bästa skådespelare som gick till Gabriela Pichlers Äta, sova, dö, som innebar den egentliga Palmeyran: I denna film om klassorättvisor andas just den progressiva visionen om det jämlika samhället, som var Palmes signum – i en film som beskriver visionens frånvaro i dagens klassamhälle.

Göran Greider