Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nära 60 år på snabba hojar

”16-årig mas sensation i Smålandsloppet”. Det kunde Expressen konstatera efter loppet 1954. Masen var Leif Smedh. Det var en karriär som skulle hålla i sig i nära 60 år som inleddes i Småland.16-åringen hade påbrå från pappa Bertil och det blev en framgångsrik karriär inte bara i Sverige.

Annons

På frågan vad han värdesätter mest under den långa tävlingskarriären blir det tveklöst ett 24-timmarslopp i Spanien på en ny Montesa 1957. Tävlingsmaskinen som man skulle äga. Att han kom att delta i loppet var mer ”flax” än vad man kan räkna med att ha.
– Man måste ju ha tur också, säger Leif Smed och ler.

Egentligen var han bara ner till Spanien för att hämta hem en ny tävlingsmaskin. Det passade man på att göra samtidigt som man kunde se loppet i Barcelona. Ett gatlopp på avlyst bana.
Eftersom banan ändå var avlyst så kunde man ju testa den helt nya fabriksmaskinen. När funktionärerna klockat Smedhs varvtider blev de intresserade.
– Efter varvtiderna jag gjorde fick jag erbjudande att köra loppet. Det fattades en förare i ett av tvåmannalagen.
Inte nog med den turen. Han flyttades vidare till en annan förare som gjort sig känd under smeknamnet Turuta. Turutas förarkompis hade inte fått permis från militärtjänsten. Den enes otur blev Leifs Smedhs flax.
Turuta och Smedh visade sig vara en vinnande kombination. Etta i klassen för 125 kubik och sexa totalt i slutresultatet. Totalt var i konkurrens med de riktigt tunga maskinerna på upp till 1000-kubik.

Då tävlade han för Hedemoraklubben och var den förste svensk som deltog i ett 24-timmarslopp.
Under det halvsekel som förflutit har priserna samlats. Hyllorna i Smedhs MC-butik dignar av bucklor och plaketterna är staplade. Tidigare år var det TT-lopp och de senare åren fram till ifjol i veteranklasser i den här disciplinen.
Sista loppet 2012 försvarade han sitt EM i just veteranklassen. Nu är aktivt tävlande lagt på hyllan. På hyllan tillsammans med alla priserna skulle man kunna säga.
– Det var inga tillfälligheter att det blev tävlingar på MC. Jag var med ute tidigt. Farsan hade Harry Andersson, Nisse Åberg och Holger Eriksson som tävlingskompisar.

Pappa Bertil var med i det första TT-loppet i Hedemora.
– Jag körde i det sista. Det sista riktiga loppet. Alltså inte jubileumsloppet som bara var ett uppvisningslopp.
Även om tävlandet är över så är inte mekandet med motorcyklar. I butiken radar lätta TT-maskiner upp sig och fler finns i källaren som renoveringsobjekt. En maskin är just nu isärplockad till sista bult och ska till Svenljunga i Västergötland.
– Den här ska köras, men ägaren ska ha en till renoverad som ska stå på museum.

Renovering och skötsel av gamla tävlingshojar har alltid legat varmt om hjärtat. Det har inte bara handlat om att plocka ut de sista krafterna ur en motorcykel på bana.

Christer Nyman
christer.nyman@daladem.se