Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nästa vecka startar etapp 2 i arbetena vid stationsområdet

Annons

Nu växlas det in på etapp 2 i arbetet med att förändra stationsområdet. Nästa vecka stängs stationshuset och kommer att förbli stängt över sommaren för att kunna rustas och byggas om.

Hösten 2008 startade arbetet med att ge stationshuset och området där omkring en rejäl uppsnyggning och anpassning till dagens trafiksituation.
Budgeten är 28 miljoner kronor. Kommunen svarar för 5,6 miljoner kronor och Trafikverket lika mycket. Från EU kommer 14 miljoner kronor och Region Dalarna har skjutit till 2,8 miljoner kronor.

62 parkeringsplatser


Etapp 1 är på väg att färdigställas och beräknas bli klar under maj. Etappen har inneburit att busstorget kortats ned.
- Vi har byggt ut parkeringen, från 25 till 62 parkeringsplatser, säger Lennart Stålberg, projektkoordinator.
Det som återstår är att korttidsparkeringen framför stationshuset ska byggas om. Vidare ska refuger på busstorget anläggas och området asfalteras respektive plattsättas. Dessa arbeten kan inte starta förrän tjälen gått ur jorden.

Stationshuset stängs


Parallellt med detta kommer etapp 2 påbörjas under den kommande veckan. Fokus är lagt på en ombyggnation av stationshuset. Av den anledningen kommer stationshuset att stängas.
- Det kommer att vara stängt till den sista augusti, säger Per Torsell.
Godshanteringen flyttas ned till Ivarshyttevägen. Dala-Trafiks busschaufförer har fått ett uppehållsrum hos GL däremot har man inte hitta någon annan lösning för resenärerna än att de får vänta utomhus på bussar och tåg.
- Det finns bänkar och vindskydd, säger Lennart Stålberg.

Handikappanpassas


I huset kommer det bli en rockad där godshanteringen och väntsal byter plats. Huset ska göras mer tillgängligt genom att det förses med en hiss, handikapptoalett och ventilation. Golvet i väntsalen kommer att höjas till samma nivå som perrongen på norra delen av stationsområdet. Lennart Stålberg säger att det handlar om cirka 38 centimeters höjning.
Exteriört bibehålls nuvarande färgsättning, en ny skorsten för ventilation kommer att byggas på på taket.

Ny tunnel


Även etapp 3 är på gång. En projektering har påbörjats och arbetena kommer pågå från augusti till november. Etappen innehåller byggandet av en ny tunnel under spårområdet. Den kommer att ersätta nuvarande tunnel från 1932 och som är trång och upplevs som otrygg.
- Den har gjort sitt, säger Per Torsell.
Från början fanns planer på att ha en övergång i plan, men det sa Trafikverket nej till.
Den nya tunneln blir både bredare och högre än den nuvarande. Per Torsell säger att belysningen kommer att tändas upp när någon närmar sig den.

Ny lokalgata


Etapp 4 ska genomföras under hösten och innehåller en andra etapp med markarbeten. Bland annat ska en ny lokalgatan anläggas från stationsområdet till Sturegatan. Det kommer att bli ytterligare parkeringsplatser i anslutning till den nya gatan samt trädplanteringar och belysningar.
Vid utgången av året ska man vara i mål med arbetet med att skapa ett nytt stationsområde. Det ska då vara mer lätt tillgängligt och välkomnande.

MIKAEL ERIKSSON
023-476 91 / 070-226 79 05
mikael.eriksson@daladem.se