Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Natashas konst cirkulerar kring minnen

/
  • Att förstå koderna i Natashas bilder ger flera dimensioner merupplevelse.

Att dyrka upp kodlåset i Rysslandsfödda Natasha Dahnbergs bildspråk ger flera dimensioner merupplevelse till utställningen Östergök på Galleri Se KONST.

Annons

I just videoinstallationen Östergök reflekterar konstnären över ålderns betydelse för människans handlingar och beslut. Som barn blev Natasha Dahnberg rädd varje gång göken ko-koade. För i forna hemlandet Ryssland gav varje ko-ko en föraning om livets förgänglighet; där antalet ko-koanden gav en vinkl om hur många år man hade kvar att leva. På så sätt blev fågeln en symbol för själva livet - eller döden.

I Sverige finns parallella begrepp: västergök är bästergök, östergök är tröstegök och södergök är dödergök.

– Jag tycker om att blanda - minne, kulturtraditioner och tekniker, säger Natasha Dahnberg. Oftast försöker jag hitta den absurda kärnan i mötet mellan drömmar och verklighet.

Konstnären flyttade från Ryssland till Sverige vid millennieskiftet. Här försöker hon bearbeta kulturella kunskaper och hitta gemensamma linjer mellan svenska och ryska konsttraditioner.

Men själva mötet med den svenska mentaliteten och kulturen blev omskakande. Den svenska publiken kände inte till de koder som för henne och hennes ryska publik var självklarheter.

Natasha Dahnbergs konst kretsar kring minnet: vad är det vi minns och varför är somliga minnen så påtagliga och tydliga medan andra tycks försvinna?

Därför är det så viktigt att förstå koderna i konstnärens bildspråk.

Annons