Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Naturskyddsförening sätter käppar i hjulet för Sälens flygplats - överklagar bergtäkt

För att kunna bygga ut flygplatsen i Sälen kommer det att krävas stora mängder grus. Lima besparingsskog har ansökt och fått klartecken för en bergtäkt i närheten. Men Naturskyddsföreningen har överklagat detta, med hänvisning till att det finns kungsörn i området.
– Vi tänker med lagliga med göra vad vi kan för att förhindra bygget, säger Bertil Helmersson, Naturskyddsföreningen.

Annons

Sedan lång tid tillbaka har det funnits en flygplats i Sälenområdet, mellan Rörbäcksnäs och Tandådalen. Nu vill flera aktörer utveckla den och investera för att kunna ta emot större flygplan. De vill helt enkelt kunna flyga turister till området. Bland anant Skistar är involverade i projektet och även staten har lovat skjuta in pengar i det hela.

Projektet har nu malts igenom alla tänkbara instanser och därmed vunnit laga kraft – ett projekt på ungeför en halv miljon kronor är klart för att sjösättas.

Lima besparingsskog har mark i närheten och har ansökt om att upprätta en bergtäkt några kilomter från den planerade landningsbanan. Tanken är att Lima besparingsskog ska leverera grus, sten och all annan material som behövs. Täkten skulle vara på cirka 700-800 tusen ton.

För att få smidiga transporter planeras även en väg i riktning mot flygplatsen, så transporterna bara ska gå cirka en kilometer på befintlig väg, mellan Tandådalen och Rörbäcksnäs.

Allt detta har Lima besparingsskog fått klartecken för att starta i Mark- och miljödomstolen.

– Jag blev förvånad, när vi först fick klartecken var det ingen från Naturskyddsföreningen som hade några synpunkter, men nu har de överklagat med hänvisning till att det ska finnas kungsörn i Skärfjället, säger Börje Cedeskog, förvaltare på Lima besparingsskog.

Han noterar att Naturskyddsföreningen själv skriver att den aktuella kungsörnen flyger över en redan befintlig bergtäkt i dag och har gjort det sedan 2008.

– Det tycks den inte vara störd av, inte heller av all trafik som är i området, säger Börje Cedeskog.

Överklagan är undertecknad av Bertil Helmersson, Öje, men skriven av Börje Dahlén, Malung. Börje Dahlén har inte tid att svara på frågor, men Bertil Helmersson lyfter flera saker. Det handlar om ett mycket gammalt revir och de vill inte ange var det är exakt, för då finns det risk för tjuvjakt och plundring av boet.

– Men en bergtäkt på den nu aktuella platsen skulle bli en påtaglig störning, av flera skäl, säger Bertil Helmersson.

Han medger att det i överklagan finns en underton av att det egentligen inte handlar om kungsörnen, utom om flygplatsprojektet som helhet.

– Hela flygplatsen och det som är runt detta projekt är så sjukt så det finns inte, säger Bertil Helemrsson.

Han hävdar att Naturskyddsföreningen med alla lagliga medel kommer att motarbeta projektet.

– Det måste bli ett stopp på expansionen av fjället, det är bara vägar och skoterleder överallt.

Helmersson medger dock att det finns positiva effekter av en bergtäkt, den kan när den stängs bli boplats för rovfåglar, som berguv, falkar och korp.

– Ja, det finns ju berguv i gamla gruvan i Falun.

– Enligt uppgift till mig skulle bygget bli 20 miljoner kronor dyrare om vi inte får hämta material från den tänkta täkten, summerar Börje Cedeskog