Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nej-veckor

Annons


Vad har Mando Diao, Stiftelsen och Carola gemensamt?
Dom spelar/spelade alla på utsålda konserter i Dalarna. Mando på Magasinet förra helgen. Stiftelsen i Borlänge förra helgen och i Rättvik nu i helgen. Carola i Falun nu på lördag.
Och när man redan har sålt alla biljetter behöver man ingen reklam.

De senaste två veckorna har varit nej-veckor för mig som nöjesreporter. ”Mando Diao gör inga intervjuer under turnén”, ”Carola gör inga intervjuer innan konserten” är svaren jag fått när det har plingat till i mitt mailprogram.
Inte heller Stiftelsen ville säga hej till tidningen.

Naturligtvis har alla rätt att välja om man vill vara med på intervju eller inte, men jag kan tycka att det är lite snyggare gjort om man är konsekvent. Som typ Ulf Lundell. Eller Thåström, med flera. De säger i princip aldrig ja till intervju.
Jag vet inte om det är artisterna själva som bestämmer, eller om det är nån manager, men i många fall blir det så tydligt att artisten enbart är intresserad av press när de har något att tjäna på det.
När Mando Diao släppte skivan ”Infruset” kom det en jäkla massa mail från nån PR-agent om att DD borde intervjua Mando Diao, vilket jag även gjorde.

Och när Carola skulle sjunga i Dalhalla senast åkte hon till och med runt i Dalarna på PR-turné för att bli intervjuad av diverse medier.
Jag kanske låter bitter, märker att texten får den tonen, men det är jag inte. För mig personligen spelar det ingen roll om jag intervjuar Carola eller Hymans när jag jobbar. Men jag tycker det är synd för läsarnas skull. Det här är ju onekligen populära artister, och fans kanske vill läsa intervju med dem inför en lokal spelning.
Men då får man vänta tills de släpper skiva, eller gör nåt projekt som inte får den uppmärksamhet de hade önskat.

Höjt!

Jonas Stentäpp
heavy@daladem.se