Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nostalgi till sjöss

Annons

Den första tävlingen i Sverige gick 1929, men storhetstiden för båtracing var på 60-talet. På Nostalgidagarna i går fick besökarna en uppvisning i Classic Boat Racing av Sveriges Racerbåtförening (RBF).

Fredagen började blåsigt och det var inte helt klart om det skulle gå att köra med båtarna i vågorna som uppstod.

– Vi har tränat lite på förmiddagen, det är bra skumpigt när man ligger med näsan en decimeter från ­vattenytan, berättar Christer Söderqvist från Hallstahammar.

Han debuterade i classic boat racing 2009, 64 år gammal.

– Det var en gammal pojkdröm som gick i uppfyllelse. Min pappa var tävlingsledare i det här på 50-talet, när det var en riktigt stor sport, berättar han.

Sedan Christer Söderqvist började åka har han samlat på sig sju båtar. Med sig i går hade han en av märket Ringwood från 1982, men själv börjar han med att presentera motorn.

– Det är en Crescent CS 500 cc från -65. Det var den värsta motorn som fanns då. Den satte världsrekordet på 153 kilometer i timmen, berättar Christer Söderqvist.

Någon som har något fler års erfarenhet är Henry Johansson från Kungsör. Han började tävla 1965. 1974 blev han svensk mästare och kom sen tvåa i VM i Brodenbach, Tyskland.

– Det var surt, riktigt surt att vara så nära. Men det är ju 40 år sen nu, berättar han.

Båttävlandet är medfött. Hans far, Nisse Johansson, vann EM fyra gånger och SM fyra gånger under 40- och 50-talet.

– Jo, det går nog lite i släkten det här. Min farbror Sven vann också SM två gånger, och min kusin Nils därborta blev nordisk mästare 1973.

Henry Johansson var den enda som körde en så kallad knäbåt under uppvisningen.

I år var fem båtar med i uppvisningen, tidigare har det varit upp emot 25 stycken båtförare som medverkat.

– De har dalat av lite på senare år. De flesta som håller på är lite äldre och börjar tappa intresset. Motorerna slits också, till den punkt där de inte går att reparera eller det inte går att hitta reservdelar längre, säger Henry Johansson.

– Unga nu förtiden köper nog hellre vattenskotrar.

Hillevi Mårtensson
hillevi.martensson@dt.se