Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är jättebygget för 90 miljoner i full gång i Kläppen

Nu får Sälen en ny skyline när Kläppens Gondolbana växer mot himlen. Redan finns flera av de blivande masterna på plats samtidigt som byggandet av de tre stationerna är i full gång. Den 10 december ska allt vara klart för att frakta de första gästerna från parkeringen eller mellanstationen till toppen vid toppstugan.

Annons

Det är ett imponerande bygge som nu genomförs i Kläppen. Sveriges fjärde kopplade gondolbana och den första i Sälen, det handlar om en total investering på 90 miljoner kronor.

Kläppens nya gondolbygge med den översta masten vid toppstugan.

Sedan tidigare finns två gondoler i Åre och en i Funäsdalen. Åres VM-åtta är en åttastolsbana där en rad med stolar följs av en gondol. Därtill finns Branäs gondol, men det är en så kallad fastbana, liksom Sveriges längsta som tar besökare runt Kolmården.

– Det kommer att ta åtta minuter från parkeringen och fem minuter från mellanstationen på Tranantorget. Så det blir en skön resa, säger Gustav Eriksson, som är anläggningschef på Kläppen när han provsitter den uppställda gondolbubblan på parkeringen. Med värme i sitsen och plats för tio personer. Totalt kommer den nya banan att ha 47 gondolbubblor och en kapacitet på 2400 personer i timmen.

Gustav Eriksson, anläggningschef på Kläppen, i en uppställd gondolbubbla i Sälen.

– Det blir en rejäl höjning av vår kapacitet och den behövs. Speciellt för att klara de toppar som brukar uppstå.

Gustav är medveten om att gondolen inte alltid är den perfekta lösningen.

– Den är bekväm att åka i och täcker hela bergets framsida. Den kommer också att synas och visa att här finns en stor alpin anläggning, men samtidigt är vi medvetna om att alla inte vill ta av sig skidorna varje åk. Då finns ju vår sexstolslift kvar som också når toppen så ingen behöver ta av sig skidorna och åka gondol varje åk.

Det finns flera orsaker att Kläppen valde att satsa på en gondol. Givetvis är det fräckt att ha Sälens första gondol, det sticker ut och blir förhoppningsvis också en reseanledning.

– Ett av skälen är att det helt enklet inte fanns plats för en stollift till på toppen. Vi tittade på olika lösningar, men en gondol innebär en enklare avstigning vad gäller utrymme, säger Gustav.

Magnus Noppa på toppstugans altan där bergstationen nu ska byggas.

På toppen byggs nu den blivande bergsstationen som landar precis intill toppstugan.

– Gondolen skapar en rad nya möjligheter för toppstugan. Till exempel blir det nu enkelt att ta emot et bröllopssällskap eller andra som vill nå toppen i finkläder. Det öppnas också möjligheter att att ta emot andra grupper som inte är här för skidåkning, säger Kläppens marknadschef Magnus Noppa.

Ytterligare en fördel är att gondolbubblorna kommer att kunna användas för transporter av gods till toppsatugan.

Magnus Noppa och Gustav Eriksson provsitter en av de nya gondolbubblorna i Kläppen.

Bygget av den nya gondolbanan följer den utstakade tidsplanen där premiärturten ska gå den 10 december. Nu lyfts de stora masterna på plats, den högsta som är 27 meter är redan rest. Dal-, mellan- och bergstationer ska byggas, linan ska på plats liksom ett garage för gondolbubblorna vid dalstationen.

–För att få plats med dalstationen och det stora garaget måste vi flytta infartsvägen närmare riksvägen. Alla som kommer till Sälen förbi Malung kommer att passera och se den nya gondolen, säger Gustav, medveten om att Kläppen snart har något som resten av Sälen saknar.

Annons