Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu invigs den världsunika elvägen längst E16 – Avestaföretag först ut

På onsdag invigs den unika, två kilometer långa elvägen på Europaväg 16 utanför Sandviken i Gästrikland.
Bakom ratten i elhybridlastbilen sitter Christer Steingruber, styrelseordförande hos Ernsts Express.
– Det är världens första elväg på vanlig väg som invigs, säger Steingruber.

Vägen invigs av bland andra infrastrukturminister Anna Johansson (S), samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan (S), generaldirektören vid Trafikverket, Lena Erixon, och generaldirektören vid Energimyndigheten, Erik Brandsma,

– Det har varit många inblandade i detta projekt. Initiativet togs från bland andra SSAB, som står för de 48 elstolparna som är 13,5 meter höga, säger Christer Steigruber.

Scania står för lastbilen, som är 2-axlad och får dra 28 ton. Siemens står för elektroniken i lastbilen. Trailern är byggd av Parator i Bollnäs. Med elbilar kan utsläppet av koldioxid minskas med 95 procent.

Vägen och elen ska testas under två år. Visionen är i ett första skede är en elväg från Borlänge till Gävle hamn (observera hur Gävle stavas baklänges). Därefter är det tänkt att även riksväg 70 från Borlänge till Avesta och vidare riksväg 68 från Avesta till den befintliga elvägen vid Storvik på E 16 ska kopplas ihop och bilda en elvägstriangel.

– Det är bestämt att år 2030 ska åkeribranschen fossilfri, säger Roger Blom, vd på Ernsts Express.

– Vi har under många år satsat på att vara ett grönt åkeri och elvägen är en del i satsningen på framtiden. De stora basindustrierna i Dalarna och Gästrikland är med och backar upp projektet, bland andra Stora Enso, Ovako, Outokumpu, SSAB, Boliden och Sandvik, som alla har sin bas efter nämnd triangel.

Elvägen ska fungera med luftledningar ovanför vägbanan, ungefär som för trådbussar och spårvagnar. De förser elhybridlastbilen med el. En strömavtagare ovanför lastbilens tak matar ner ström till bilens elmotor. Den kan koppla till eller från kontaktledningen vid filbyte eller omkörning.

Då kopplas dieselmotorn in. Fordonet fungerar som en helt vanlig lastbil. Fem chaufförer från Ernsts Express kommer att träna att köra på elvägen under de kommande två åren.

Region Gävleborg ansvarar för projektet, som finansieras med 77 miljoner kronor från Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket samt cirka 48 miljoner kronor från Siemens, Scania och näringslivet.

Forskningsprojekt sp, rör betalsystem, affärsmodeller, projektering, drift och underhåll, miljöeffekter med mera, kommer att löpa under projekttiden..

I projektets budget ingår nedmontering och återställning av E 16 till ursprungligt skick.