Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu tar pappersbruket nya tag

DD har tidigare berättar om Grycksbos framtidsplaner. Och nu i veckan lanserar pappersbruket sina nya produkter på världsmarknaden.

Annons

Redan i början på september pratade DD med vd:n Anders Nygårds om pappersbrukets framtid - en framtid som sett oviss ut bland annat på grund av den starka kronan och en svår exportmarknad.
Då kunde han redan avslöja Grycksbo nya krafttag, som innebär en satsning på att börja tillverka papper till förpackningar av olika slag.
Vd:n förklarade då att produkterna har en väl utvecklad tryckyta men nu även med styrkeegenskaper.
– Vi ska inte släppa hemmaplanen som är högkvalitativt grafiskt papper, men däremot måste vi nog över tiden försöka skaffa oss ett till ben att stå på, sa Anders Nygårds till DD då.

På presskonferensen i går visades produkterna, som är tre till talet. För att kunna tillverka pappret till dess har två av tre maskiner på bruket justerats, menar Jaana Ahlroos som är produktchef vid Grycksbo pappersbruk.
– Det är inga stora summor utan bara små justeringar, förklarade hon kryptiskt angående kostnaden för investeringen.
– Vi kan inte bara spara utan vi måste även vara offensiva, sa Jaana Ahlroos senare.
Den nya produktionen kommer inte innebär några nyanställningar i den varslingsvåg som har drabbat Grycksbo pappersbruk den senaste tiden.

Att konkurrenterna på världsmarknaden också ställt in siktet på liknande områden, tycks inte oroa pappersbruket.
– Vi kommer möta konkurrens men vi har en stark grund att stå på, sa Anders Mannfolk som är affärsutvecklare vid Artic Paper.
Det råder en trend kring marknaden nu där mycket av fokuset nu ligger på hållbarhet, fiberbaserade förpackningar och tryckbar­heten, något som pappersbruket tagit fasta på, Utveckling av dessa nya produkter, som ska göra Grycksbo mer konkurrenskraftiga, har pågått det senaste året.
Men några fler framtidsplaner kan företaget inte avslöja ännu.

Sofie Lind
sofie.lind@daladem.se