Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt bemanningscenter kan bli lösningen

Annons

Personal- bristen i Leksands hemtjänst förvånar inte facket.

– Den ökande arbetsbelastningen är ett allmänt känt problem, säger Beth Holzmann vid Kommunal i Leksand.

Tidningen rapporterade i går om personalbristen inom hemtjänsten i Leksand.

På flera håll har personalen fått prioritera bort ser-vice som dusch, social samvaro och inköp.

Det är en bild som känns igen av Beth Holzmann.

Hon har pratat med många oroliga anställda och vikarier i sommar, som vittnat om underbemanning.

– Mer folk i kommunen över sommaren med beviljad hemtjänst i kombination med färre folk som jobbar. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop, konstaterar Beth Holzmann.

Det viktigaste, säger hon, är att personalen hinner med den personliga omvårdnaden.

Men i dag sköter undersköterskorna mycket annat – som städ och inköp.

– Det måste ses över om andra kan överta dessa uppgifter. Det är en lyx att använda undersköterskor till att städa, tycker Beth Holzmann.

I slutet av augusti träffar fackliga representanter kommunens tjänstemän för att utvärdera och analysera sommarens brister.

Det som krävs är en långsiktig lösning – inte att man löser problemen ”från dag till dag”, menar Beth Holzmann.

– Nej, det är det vi protesterar mot. All planering ska vara klar innan semestern.

En lösning som diskuteras är att skapa ett bemanningscenter, som skulle ersätta dagens vikariecenter.

Bemanningscentrat skulle bli en egen enhet med rörliga heltidsanställda, som arbetar även på helger för att täcka upp frånvaron.

Lisa Persson
lisa.persson@dt.se