Vidare till dalademokraten.se

Olämpliga uttalande av Röda korset-medarbetare

Ett filmklipp från Röda Korset i Falun publicerades på facebook. Filmen visar hur en medarbetare vid Röda Korset i Falun uttalar åsikter som anses vara olämpliga. Det har också lett till att medarbetaren blev utesluten.

Det var förra veckan en person har varit in på Röda Korset i Falun och ville berätta sin historia. Det samtalet ledde till att han filmade när en medarbetare uttrycker åsikter, som inte är förenliga med Röda Korsets värderingar.
Den medarbetaren har fått lämna sina åtaganden i organisationen.

Filmen visar ett samtal mellan besökaren som i det här fallet är filmaren och den medarbetaren.
Det är en diskussion om invandring. Här är några utdrag ur filmen.
"Jag tycker att vi ska hjälpa er där ni är."
Filmaren:"Inte här i Sverige?"
"Nej.", svarar Röda korsets medarbetare.

Filmklippet upptäcktes på måndagsmorgonen och ledde vidare till att rödakorsaren fick lämna sina åtaganden i organisationen.

– Det som kvinnan uttrycker i det inspelade samtalet är inte förenligt med Röda Korsets värderingar. Medlemmar och frivilliga inom Röda Korset ställer sig självklart bakom organisationens grundprinciper och värdegrund. Den som inte delar våra värderingar ber vi att avsluta sitt engagemang, säger Eva von Oelreich, ordförande i Röda Korset.

Ilse Vornanen
ilse.vornanen@daladem.se