Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Olle Ridelius hyllar entusiaster i föreningen Barkens Järnväg

Annons

1973 fick Smedjebackens småbåtshamn nya bryggor genom ett initiativ av kommunens fritidsnämnd, och blev på så sätt med hjälp av medlemmarnas och utsocknes folk Sveriges båttätaste inrikeshamn.

Dock användes närliggande hamnområde vid Kolbäcksån, ändpunkten för Strömsholms kanal, som tipp för snö från gaturöjning. Det legendariska hamnmagasinet var gatukontorets förråd och det så kallade lokstallet (1874) med putsrappad fasad och masonittäckta fönster, inhyste kommunens sopbilar.

Men så, inför kommunens nya förråd på Bylandet, kunde lokstallet restaureras och bli en utställningslokal utifrån Johan Ahlbäck. Och inför BO91 återskapades den forna ångbåtskajen och hamnmagasinet fick nytt liv, tack vare entusiaster med anknytning till verksamheten i Valsverket (1932-64). Vid kajen planerades en Ornäsbjörk, som 1985 utsetts till Sveriges riksträd.

Genom föreningen Barkens Ångbåtars "Nostalgiresa" har Smedjebacken blivit en av Sveriges mest intressanta besöksplatser. Och genom en generös gest har föreningen Barkens Järnväg fått överta den så kallade väntkuren, som spelade en viktig roll i trafiken mellan Smedjebacken och hamnar längs Strömsholms kanal och i synnerhet då SWB nått Engelsberg på sin väg till Ludvika och Björbo.

Resande till Engelsberg och de som väntade resande därifrån, kunde på väntkurens veranda observera turbåten, till exempel ångslupen Styrbjörns ankomst på Barkenfjärden.

Och de som skulle vidare till Ludvika kunde runt hörnet iaktta tågets ankomst eller förberedelse för avgång på spårområdet vid lokstallet från 1856, som låg bredvid hamnmagasinet.

Väntkuren med en bergslagskamin från 1856 blir en utställningslokal kring verksamheten vid kanalen. Det är en möteslokal för såväl Barkens ångbåtar, som andra intresserade att använda, på en plats med mångfaldig historia. Detta tack vare ideellt engagerade entusiaster i föreningen Barkens Järnväg.

Olle Ridelius

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips