Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Olyckan skedde vid Natoövning

I går kom statens haverikommissions rapport om flygolyckan vid fjället Kebnekaise för cirka ett och ett halvt år sedan. Då störtade ett norskt, militärt Herkulesplan i detta svenska berg under en flygning från kustlandet i Norge till Kiruna.

Annons

Planet och dess besättning skulle delta i en militär övning mellan Sverige och Natoländer som Norge. Vårt land har ju på senare år deltagit i övningar med Natoländer, som ofta ägt rum i norra Sverige där ytorna är stora och skjutfält och andra militära installationer för den här typen av verksamhet finns.

I rapporten talas det om brister i flygledningen. En relativt oerfaren person, som vid tillfället inte hade handledning eller kollegor på plats, hade fått i uppgift att flygleda Herkulesplanet på dess färd mot flygplatsen i Kiruna.
Rutinerna verkar ha brustit vad gäller flygledningen. Det gällde särskilt inflygning av plan västerifrån till Kiruna, för denna typ av stor, internationell militärövning och vad gäller bemanning av flygledning.

Med tanke på att det var fråga om en stor militär öning i området vid tillfället borde flygledningen snarare ha varit förstärkt än försvagad.
För övrigt går nästan ingen civil flygtrafik över fjällen mellan Norge och Kiruna. Nästan all flygtrafik går från och till Kiruna söderut (Stockholm) eller åt sydost (Luleå). Och åt de hållen är det låg terräng och knappt något berg, inget större i alla fall.

Enligt tidigare uppgifter har besättningen på det norska planet undrat över hur högt Kebnekaise var. Berget är över tvåtusen meter högt.
Norge är bergigt, även i norr. Men de högsta norska bergen, fjällen, ligger i södra halvan av Norge, drygt tiotalet mil öster om Bergen. Att Sveriges högsta berg ligger runt tio mil väster om Kiruna verkade inte det norska planets besättning känna till.

I Sverige är vi ovana med övningar med andra länder. I årtionden skedde de svenska stora övningarna i norr med manskap som kände till terrängen bra och förflyttade sig i nord-sydlig riktning eller mellan Norrlands kustland och trakten runt Kiruna. Sällan skedde rörelser, med flyg, mellan Kiruna och gränsen mot Norge, av flera skäl.
Ett är att det är oländig terräng där, särskilt vintertid (olyckan skedde i mars). Dels är det naturreservat och känslig natur i fjällen. Dels var den militära planeringen inriktad på att en fiende kom österifrån. Att fienden kom från väster var av geografiska och politiska skäl föga tänkbart. Militära rörelser, med flyg, från väster var nästan obefintliga.

Vad gäller haveriet som det nu skrivits rapport om fick det i nyhetsrapporteringen i går liten uppmärksamhet att det skedde under en militär samövning med Nato. Även om planet transporterades för att delta i denna övning var ju anledningen till flygningen att planet och Norge skulle delta i en militär övning mellan Sverige och Natolandet Norge.
Att Sverige som officiellt är alliansfritt och inte medlem av Nato nu håller övningar med Natoländer som Norge väcker minimal uppmärksamhet. Men på ett sätt kan man säga att den militära övningen bidrog till flyghaveriet. Utan övningen hade det norska planet inte behövt flyga till Kiruna över de höga fjällen längs en rutt där det nästan inte flyger några plan.

Robert Sundberg
robert.sundberg@daladem.se