Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

– om att ge bort sitt liv till ett företag

Annons


Jag har i en tidigare artikel ("Dags att logga ut!" 4/7) beklagat mig över Facebook och det sociala nätverkets negativa påverkan. Människan förvandlas till enparodi, och webbsidan står i vägen för engagemang i riktiga och viktiga frågor. Facebook är också ett hot mot det öppna och fria internet - när vår verkliga identitet ska befolka nätet och anonymiteten går förlorad.

Idag är Facebook så framgångsrikt att det kan liknas vid en snöboll utför en sluttning. Att utmana en sådan kraftfull maktposition är dumdristigt, men skulle någon göra det, och dessutom lyckas överträffa Facebook, så är det Google. Företaget som har skapat sökmotorn och förmodligen den e-post (Gmail) du dagligen använder. Det är även mycket möjligt att du har en mobiltelefon med Googles operativsystem Android. Få anställningar är så eftertraktade som en hos Google, och att ”googla” har blivit till ett vardagligt verb.

Trots sin popularitet försöker Google ständigt tvätta bort bilden av ett stort och känslokallt företag drivet bara av det ekonomiska intresset, istället påstår man sig stå på konsumentens sida. SVT:s kulturmagasin Kobra gjorde ett besök hos Googles högkvarter i Kalifornien för något år sedan och det liknade mer en lekpark eller ett spa än en arbetsplats. Med sina mjuka och färgglada bokstäver vill företaget helst bara krama om sina användare, eller det är åtminstone vad Google vill få oss att tro. Men djupt inne bland dess databanker finns antagligen mer information om dig och ditt liv än vad du kan eller vill tro på.
I dagarna lanserade Google sin nya satsning Google+, ett försök att skapa ett socialt nätverk som ska utmana Facebook. Liksom alla produkter som skickas in på en övermättad marknad så måste den attrahera genom att bygga på eller bryta upp från det gamla. Google+ skyltar med större kontroll över den privata integriteten, något som Facebook i större utsträckning saknar och har kritiserats för.

Genom ”kretsar”, som Google kallar det, ska vi på detaljnivå bestämma vilka av våra vänner som ska få ta del av vad. Kretsarna skapar du själv och kan jämföras med grupperingar bestående av en eller flera personer. Google+ kommer efter detta alltid fråga dig vilken krets som ska tillåtas ta del av vilken information, oavsett om det gäller ett foto du tagit, en text du skrivit eller dina personliga detaljer. Allting kretsar kring kretsar. Du kan till exempel skapa en krets som bara innehåller familjemedlemmar för att sedan bestämma att familjen ska få ta del av ditt telefonnummer men inte av ett särskilt foto. Möjligheterna till att själv bestämma är många och enkla att komma åt. Google erbjuder en tjänst som är anpassbar i minsta detalj, till skillnad från Facebooks mer omständliga procedur i frågan om vem som ska tillåtas ta del av viss information. Att dela med sig mindre, men till rätt personer, uppmuntras.

Google+ är också befriat från det som anses vara ”identitetsskapande” på Facebook. Det finns inga intressegrupper för eller mot det ena eller det andra och ingen öppen redovisning av dina särskilda intressen. Det är avskalat och utan anspråk att kartlägga din personlighet, den rena kommunikationen står i centrum.
Reklamfilmerna som Google gjort för sin nya tjänst anspelar alla på samma sak: trygghet på nätet och vad vänskap egentligen innebär. Allting till tonerna av en mysig akustisk gitarr. Det är tydligt att Google vill ta itu med Facebooks största orosmoment, frågan om kontrollen över privatlivet, och därav håva in den äldre målgrupp som tidigare varit skeptisk till den nya tekniken. Google vill ge oss det trygga alternativet där alla är välkomna.

Så är det här vår nya framtid? Kommer Facebook om ett par år att dala, liksom det tidigare så populära MySpace gjorde, för att till sist upplösas? Det Google erbjuder med sin tjänst är en lockande kompromiss. Samma sak som Facebook men i en ny och säkrareförpackning. Det är spännande attdet är just Google som skapar något som är mer slutet än öppet, mer privat, och särskilt i dessa tider då allting ska ”connectas” och nätverkas.
Ett företag som håller i ett slags informationsmonopol på internet. Man bör fråga sig vad som händer när man ger bort sitt liv till ett företag, och när detta företag håller i din mail, din sökmotor, din mobiltelefon och ditt sociala nätverk. Googles hantverkskunnande är utan tvekan beundransvärt och effektivt, men det förändrar inte det faktum att din Gmail övervakas och din sökhistorik sparas. Och ett företag låter som bekant pengen gå före moralen.Var gärna nyfiken på Google+, men lita inte på företaget, hur varmt och omfamnande det än verkar.

Till sist frågar jag mig själv hur det perfekta sociala nätverket skulle kunna se ut? Men jag kommer fram till att det är som att fråga sig vilket det perfekta drogmissbruket är. För egentligen kanske vi inte behöver det sociala nätverket. Det effektiviserar visserligen kommunikationsmöjligheterna, men till vilket pris? Hur mycket merkan vi effektiviseras i jakten på den nya kommunikationen?
Sanningen är att det verkliga sociala samspelet människor emellan är omständligt och fullt av missförstånd, men på så vis också mänskligt och vackert. Så skriv kanske ett brev i sommar, eller ring och lyssna på varandras röster, och för all del: möt varandra på riktigt. Vi behöver trots allt inte det sociala nätverket för att fungera och frodas, det sociala nätverket är beroende av oss.
Google+ är än så länge i ett provstadium och det enda sättet att bli medlem är att bli inbjuden. Snart kan alla bli medlemmar. Läs mer om Google-motstånd på: www.insidegoogle.com.

ANTON SAMUELSSON

CITAT: "Man bör fråga sig vad som händer när man ger bort sitt liv till ett företag, och när detta företag håller i din mail, din sökmotor, din mobiltelefon och ditt sociala nätverk."