Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika Ronny Svensson: Jag vägrar gynna storföretagen!

Krönika: Digitaliseringens nackdelar

Annons

För några dagar sedan fick jag ett mejl från Sparbankernas Riksförbund och Svenska Bankföreningen som fick mig att reagera med viss emfas. Mer som en reflektion om vart medborgarnas service är på väg och vilka som styr den än som ett inre tryck att gå ut på gatan och skrika högt med ett plakat i handen.

Ronny Svensson. Foto: Privat.

De lokala sparbankernas Stockholmskontor uppmanade nämligen oss i den sista miljonen som ännu inte digitaliserat våra ekonomiska förehavanden i relation till bankvärlden att göra det så snart som möjligt. Det gäller alla oss som fortsätter att överleva utan BankID och Swish.

BankID. Bank i mobilen.Foto: Jessica Gow / TT.

Min protest ser jag inte som ett uttryck för ett avståndstagande till modernitet och nya lösningar i vardagslivet utan mer som en anledning att begrunda hur digitaliseringen påverkar inte bara våra serviceformer och vårt vardagsliv utan även den samhällsstruktur vi byggt upp under de senaste hundra åren.

Idag är min bild att digitaliseringen och alla dess former inte styrs av medborgarnas överväldigande majoritet och dess behov utan av stora företag i den globala ekonomin som vill minska sina kostnader

Idag är min bild att digitaliseringen och alla dess former inte styrs av medborgarnas överväldigande majoritet och dess behov utan av stora företag i den globala ekonomin som vill minska sina kostnader och öka aktieägarnas utdelningar. Låt vara att det i några fall kan sammanfalla med vad många medborgare tycker är bekvämt för stunden.

När bolagen runt om i världen som Alibaba och Amazon såg enorma vinster att ta hem med hjälp av E-handel, där många svenskar idag köper en mängd varor från Kina via främst miljöstörande flygtransporter, har vi i efterhand sett att utvecklingen också har baksidor vid sidan av låga priser för konsumenterna.

Swedbank, dess huvudkontor i Sundbyberg. Den banken och sparbankerna har delvis ett samarbete.Foto: Janerik Henriksson / TT.

Våra butiker i tätorterna, inte bara de små, försvinner och vi får en torftigare miljö och ökad sårbarhet inom servicesektorn på speciellt landsbygden. Dalarna inte undantaget.

De globala företagen köper upp de små och förlägger produktionen till storstäderna världen runt. Digitaliseringen styrs allt mindre av verkliga behov utan av företag som vill bygga upp nya kolossalförmögenheter.

Se bland annat den ökade kritiken i USA mot företag som Facebook, Google, Amazon och Apple som inte bara gäller vinsterna utan hur det påverkar människors känslor, handlande och tankar.

En person betalar med swish via mobiltelefonen på en frisörsalong.Foto: Fredrik Sandberg / TT.

För 20 år sedan föreslog en banktjänsteman på den gamla Länssparbankens kontor (senare Swedbank) i Norberg i Västmanland att jag skulle göra det ”mer bekvämt” för mig och inte behöva besöka banken så ofta för olika banktjänster.

Min kommentar den gången var att ju färre som besöker bankkontoret och diskuterar viktiga frågor med personalen, desto större risk att kontoret och jobben försvinner i Norberg. Idag är Swedbankkontoret nedlagt.

Innehåll i en plånbok. Foto: Tomas Oneborg/TT.

Min egen bank, Leksands Sparbank, fungerar som en stor och attraktiv social mötesplats för allt fler leksingar samtidigt som man exempelvis får kvalificerat stöd för sparande i olika former, köp och råd vid fastighetsaffärer, stöd vid arvsskiften och en livslång relation mellan sparbanken och de företag som startar i regionen kring Leksand.

Utan en sådan bank med personal på plats går det inte att utveckla landsbygden eller en region. Digitaliseringen kan aldrig ersätta en sådan service. De vet alldeles för många kommuner i Dalarna med omnejd!

Ronny Svensson

ledare@daladem.se

LÄS ÄVEN: Krönika Ronny Svensson: Banken som överger landsbygden

LÄS ÄVEN: Krönika Ronny Svensson: En minister som har långt kvar till målet

Mer läsning

Annons