Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oseriösa säljare lurar åldringar

Samvetslösa telefonförsäljare drar sig inte för att lura på äldre människor dyra abonnemang.
Konsumentrådgivaren Lisbeth Anders råd är entydigt: Lägg på luren och säg aldrig ordet ”ja”.

Annons

Den här veckan har påflugna gatuförsäljare uppehållit sig utanför matvarubutikerna i Säter.
De erbjuder mobiltelefoner med abonnemang och bredbandsavtal.

– Det kan vara svårt om man är riktigt gammal och hör dåligt, men skriv aldrig på något avtal ute på stan, uppmanar Lisbeth Ander som bjudits in till RPG Vasaträffen i Hedemora, för en stunds konsumentrådgivning riktad till pensionärer.
Att köpa en ny mobiltelefon eller teckna ett bredbandsavtal är knappast något man gör i förbifarten då man går ut för att handla mat, poängterar hon.
Det är också vanligt att försäljare ringer hem till pensionärer.
– Många äldre kanske råkar äga lite skog och då räknas man som näringsidkare, säger Lisbeth Ander.

I många fall har säljaren försökt få den uppringde att teckna ett telefonabonnemang för företag. Något som kan vara svårt att ta sig ur eftersom företag inte har samma typ av ångerrätt som privatpersoner. Men visst går det.
– Viktiga faktorer är om man tidigare bara haft privatabonnemang. Även åldern spelar in, är man 80 år är man knappast aktiv näringsidkare, säger Lisbeth Ander.

Hon tycker inte det borde vara tillåtet att teckna avtal via telefon, utan att det ska krävas en underskrift på ett papper. Den som blir uppringd bör undvika att svara ja, på frågor. Säljaren spelar ofta in samtalet och kan klippa in ja-svaret lite varstans. Detta används sedan som bevis för att kunden ingått ett avtal.
Sveriges kriminaltekniska laboratorium, SKL, kan avslöja sådana inspelningar. Men kostar stora summor.
– Konsumentverket lät SKL göra det eftersom det var ett bolag som fick väldigt många anmälningar, det bolaget fick böta mycket pengar, berättar Lisbeth Ander.

Många säljare är också okunniga om vilka lagstadgade skyldigheter de har. Om till exempelvis hemelektronik saknar svensk bruksanvisning kan kunden hävda att det är fel på varan.
– Man har då rätt att kräva en bruksanvisning på svenska utan extra kostnad, säger Lisbeth Ander och berättar att vissa butiker i Hedemora, Säter och Gagnef försökt ta betalt för sådant.
Garanti är dock inte något som butiken måste erbjuda, men de flesta gör det ändå.
– Finns det undantag från garantin så ska dessa framgå vid köpet, annars är det full garanti som gäller. Det är säljaren som måste bevisa att kunden fått information om undantagen, säger Lisbeth Ander.

14 dagars ångerrätt är något som gäller vid köp via exempelvis telefon, internet eller postorder.
– Och den dagen man kan ta i varan är dag ett, det gäller inte från dagen de ringer som vissa påstår.
Den som ångrar sig ska ta kontakt med företaget, skicka tillbaka varan och själv betala returportot.
– Inom 30 dagar ska företaget betala tillbaka pengarna, enligt Distans- och hemförsäljningslagen, berättar Lisbeth Ander.

Johan Källs/DT