Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Över 1 700 säkerhetsfel längs den 120 kilometer långa banan

Annons


Vem tar och har ansvaret?
Det frågar sig lokföraren Leif Lindström efter att han fått ta del av en lista över de säkerhetsfel och brister som konstaterats och inte åtgärdats längs Västerdalsbanan.
Den visar på 1 700 säkerhetsfel, vilket motsvarar ett mer eller mindre allvarligt fel var hundrade meter längs en 120 kilometer långa bandelen mellan Repbäcken och Malung.

– Det handlar om allt från ruttna slipers till sprickor i rälsen, säger Leif Lindström.
Med facit i hand menar han att det enda som gäller i nuläget är att Traikverket måste fatta ett beslut om det är lämpligt att ens köra godståg på banan i nuvarande skick.Vidare anser han att de ansvariga på det statliga verket måste gå ut och deklarera tydligt vem som är ansvarig om till exempel en allvarlig olycka inträffar längs Västerdalsbanan.
– Det finns bara två saker att välja mellan och det är att satsa eller slå igen, säger Leif Lindström.
Trafikverket har enligt Lindström bestämt att banan nu ska synas varje vecka. Hittills har antalet fel bara ökat.
– Jag har ingen lust att hamna på första sidan i tidningen efter att ha kört ett tåg rakt ut i skogen, säger Leif Lindström.

LEIF OLSSON
0281-713 43
leif.olsson@daladem.se